Akude turvalisusest
Akude turvalisusest
Mõtlesin, et panen siia ka ühe nupukese sellest teemast, mis maailmas on hetkel väga terav.
Laiemas mudelikasutuses on praegu 2 tüüpi akusid: LiPo ja NiMH. Asjast lähemalt.
NiMH on vanem tehnoloogia ja olnud suhteliselt turvaline. Laadimisel kasutatakse nn. delta-peak meetodit, ehk laetakse pideva vooluga (või pulssidega) ja jälgitakse aku pinget. Kui pinge hakkab kukkuma, on aku täis. See, kui palju pinget kukkuda lastakse, on parematel laadijatel reguleeritav. Üldiselt aktsepteeritud turvaline piir NiMH jaoks on kusagil 5mV purgi kohta. Ma ise kasutan küll igapäevaselt madalamat seadet, 2-3 mV purgi kohta.
Lisaturvalisuse saamiseks on osadel laadijatel ka temperatuuriandur, NiMH pinge ei tohiks laadimisel tõusta palju üle 50C.
Viimasel ajal on maailmast kuulda olnud mitmeid juhuseid, kus NiMH akud on sõna otseses mõttes plahvatanud. Pauguga. Mõned pildid näiteks siin:
http://www.rctech.net/forum/showpost.ph ... stcount=55
Ilmselt on ainult aja küsimus, millal keegi sellise õnnetuse tagajärjel viga saab.
Norra automudeliföderatsioon näiteks on peatanud ajutiselt kõik oma lipu all toimuvad elektrimudelite võistlused kuni selle aasta lõpuni. Mitte, et see oleks kõige mõistlikum lähenemine, aga heaoluühiskond võtab asja tõsiselt.
Plahvatusohtlikuks on peetud eelkõige viimaste partiide IB akusid, nendega on olnud kohutavalt palju probleeme ja ka hetkel valitsev akupuudus ei ole tingitud millestki muust, kui sellest, et IB (mida müüb ka nt. LRP ja Nosram oma VTECi nime all) on tootnud kräppi ja viimased partiid on lihtsalt tootjale tagasi saadetud. Samas Norras plahvatanud akud olid umbes aasta vanad, mitte viimastest partiidest. Akusid on õhku lennanud nii laadimise ajal kui ka peale seda.
NiMH turvalisuse tagamiseks tuleks kindlasti kasutada mõistlikuse piiresse jäävaid laadimisvoolusid ja delta-peak väärtusi. Paljud probleemid arvatakse olevat tingitud ülelaadimisest või liiga suure vooluga laadimisest. Samas turvalisust ei garanteeri lõpuni ka õige kasutus.
Turvaprobleemide tõttu on EFRA vähendanud järgmisest aastast ka legaalsete akude paisumisnorme. Edaspidi ei või ükski aku "venida" üle 43 mm, tänased on uuena küll selles mõõdus, kuid kasutades venivad isegi üle 44mm. Ükski praegustest akudest ei ole EFRA võistlustel legaalne alates 1.4.2008. Kuidas Eestis käitume, ei ole veel selge, aga ilmselt tuleb üleminekuaeg pikem, kui üldse vanu akusid keelustama hakkame.
LiPo on uuem akutehnoloogia, mida ametlikel võistlustel veel ei kasutata. Britid (BRCA) hakkab järgmisest aastast sõitma näiteks LiPo akude ja 9.5t (oli vist?) harjadeta mootoriga klassi. EFRA kogub järgmisel aastal kogemusi ja LiPo akud tulevad EFRA võistlustel kasutusse kõige varem 2009.
Ka LiPo ei ole samas kaugeltki probleemivaba. Neid laetakse teisiti kui NiMH'd, pinge järgi. Kusagil 8.4V juures on LiPo aku täis ja laadimine lõpetatakse. Samas on teada, et väike ülelaadimine parandab ka LiPo aku tühjendamisomadusi (eelkõige pinget, mis on väga oluline), samuti nagu NiMh'l, kuigi lühendab nende kasulikku eluiga märgatavalt. Leidub alati hulle, kes ülelaadimise teel üritavad akudest viimast võtta. LiPo aku reageerib ülelaadimisele väga üheselt - läheb lihtsalt ja konkreetselt põlema. Heleda ja suure leegiga, ilma plahvatuseta. Süttib.
Sellest tulenevalt kaalub EFRA näiteks ka LiPo laadijate homologeerimist, samuti nagu täna tehakse kerede, nitromootori summutite jms-ga. Laadijad peaksid siis kõik olema sellised, et laadimise katkestuspinge oleks ohutu 8.4V ja ei grammigi rohkem. See seisukoht ei ole muidugi lõplik ja võib veel muutuda.
Lisaks ülelaadimise põhjustatud süttimisele on LiPo akud ka tundlikumad füüsilisele mõjutamisele, kuna neil puudub "loomulik" metallkest. Osad tänapäeval mudelitele pakutavatest LiPo akudest omavad kõva kesta, osad mitte. EFRA aastakoosolekul väljendatud seisukoht on, et tulevikus peavad kõik homologeeringut taotlevad LiPo akud omama kõva kesta.
Üks elementaarne järeldus kõigest eelnevast:
AKUD EI OLE MÄNGUASJAD
Ma edaspidi mõtlen võibolla vähe hoolikamalt ka võistlustel, kuhu oma akud laadima panna... seni on nad mul olnud üsna nina all, see ei ole kõige parem lahendus juhuks, kui nad peaksid tahtma pauku teha.
Ahjaa, üks väga konkreetne asi EFRA otsustest veel - alates 1.1.2008 on keelatud akude ühendamine ilma pistikuteta, st. otsejootmine. See tegevus on olnud väga popp tippsõitjate hulgas, et vähendada juhtmete takistust, on juhtmed joodetud otse, pistikuid kasutamata. Eestis ei ole see küll väga aktuaalne, üks kodanik on kunagi seda teinud ja teda pole ammu näha olnud. See otsus on küll rohkem tingitud kiirusregulaatorite ja mootorite mahapõlemistest, aga eks akudelgi ole oma osa. Ja kui näiteks regulaator maha põledes akud lühistab, võib tulemus olla pahapaha, kui akupistikuid lahti ei saa.
Laiemas mudelikasutuses on praegu 2 tüüpi akusid: LiPo ja NiMH. Asjast lähemalt.
NiMH on vanem tehnoloogia ja olnud suhteliselt turvaline. Laadimisel kasutatakse nn. delta-peak meetodit, ehk laetakse pideva vooluga (või pulssidega) ja jälgitakse aku pinget. Kui pinge hakkab kukkuma, on aku täis. See, kui palju pinget kukkuda lastakse, on parematel laadijatel reguleeritav. Üldiselt aktsepteeritud turvaline piir NiMH jaoks on kusagil 5mV purgi kohta. Ma ise kasutan küll igapäevaselt madalamat seadet, 2-3 mV purgi kohta.
Lisaturvalisuse saamiseks on osadel laadijatel ka temperatuuriandur, NiMH pinge ei tohiks laadimisel tõusta palju üle 50C.
Viimasel ajal on maailmast kuulda olnud mitmeid juhuseid, kus NiMH akud on sõna otseses mõttes plahvatanud. Pauguga. Mõned pildid näiteks siin:
http://www.rctech.net/forum/showpost.ph ... stcount=55
Ilmselt on ainult aja küsimus, millal keegi sellise õnnetuse tagajärjel viga saab.
Norra automudeliföderatsioon näiteks on peatanud ajutiselt kõik oma lipu all toimuvad elektrimudelite võistlused kuni selle aasta lõpuni. Mitte, et see oleks kõige mõistlikum lähenemine, aga heaoluühiskond võtab asja tõsiselt.
Plahvatusohtlikuks on peetud eelkõige viimaste partiide IB akusid, nendega on olnud kohutavalt palju probleeme ja ka hetkel valitsev akupuudus ei ole tingitud millestki muust, kui sellest, et IB (mida müüb ka nt. LRP ja Nosram oma VTECi nime all) on tootnud kräppi ja viimased partiid on lihtsalt tootjale tagasi saadetud. Samas Norras plahvatanud akud olid umbes aasta vanad, mitte viimastest partiidest. Akusid on õhku lennanud nii laadimise ajal kui ka peale seda.
NiMH turvalisuse tagamiseks tuleks kindlasti kasutada mõistlikuse piiresse jäävaid laadimisvoolusid ja delta-peak väärtusi. Paljud probleemid arvatakse olevat tingitud ülelaadimisest või liiga suure vooluga laadimisest. Samas turvalisust ei garanteeri lõpuni ka õige kasutus.
Turvaprobleemide tõttu on EFRA vähendanud järgmisest aastast ka legaalsete akude paisumisnorme. Edaspidi ei või ükski aku "venida" üle 43 mm, tänased on uuena küll selles mõõdus, kuid kasutades venivad isegi üle 44mm. Ükski praegustest akudest ei ole EFRA võistlustel legaalne alates 1.4.2008. Kuidas Eestis käitume, ei ole veel selge, aga ilmselt tuleb üleminekuaeg pikem, kui üldse vanu akusid keelustama hakkame.
LiPo on uuem akutehnoloogia, mida ametlikel võistlustel veel ei kasutata. Britid (BRCA) hakkab järgmisest aastast sõitma näiteks LiPo akude ja 9.5t (oli vist?) harjadeta mootoriga klassi. EFRA kogub järgmisel aastal kogemusi ja LiPo akud tulevad EFRA võistlustel kasutusse kõige varem 2009.
Ka LiPo ei ole samas kaugeltki probleemivaba. Neid laetakse teisiti kui NiMH'd, pinge järgi. Kusagil 8.4V juures on LiPo aku täis ja laadimine lõpetatakse. Samas on teada, et väike ülelaadimine parandab ka LiPo aku tühjendamisomadusi (eelkõige pinget, mis on väga oluline), samuti nagu NiMh'l, kuigi lühendab nende kasulikku eluiga märgatavalt. Leidub alati hulle, kes ülelaadimise teel üritavad akudest viimast võtta. LiPo aku reageerib ülelaadimisele väga üheselt - läheb lihtsalt ja konkreetselt põlema. Heleda ja suure leegiga, ilma plahvatuseta. Süttib.
Sellest tulenevalt kaalub EFRA näiteks ka LiPo laadijate homologeerimist, samuti nagu täna tehakse kerede, nitromootori summutite jms-ga. Laadijad peaksid siis kõik olema sellised, et laadimise katkestuspinge oleks ohutu 8.4V ja ei grammigi rohkem. See seisukoht ei ole muidugi lõplik ja võib veel muutuda.
Lisaks ülelaadimise põhjustatud süttimisele on LiPo akud ka tundlikumad füüsilisele mõjutamisele, kuna neil puudub "loomulik" metallkest. Osad tänapäeval mudelitele pakutavatest LiPo akudest omavad kõva kesta, osad mitte. EFRA aastakoosolekul väljendatud seisukoht on, et tulevikus peavad kõik homologeeringut taotlevad LiPo akud omama kõva kesta.
Üks elementaarne järeldus kõigest eelnevast:
AKUD EI OLE MÄNGUASJAD
Ma edaspidi mõtlen võibolla vähe hoolikamalt ka võistlustel, kuhu oma akud laadima panna... seni on nad mul olnud üsna nina all, see ei ole kõige parem lahendus juhuks, kui nad peaksid tahtma pauku teha.
Ahjaa, üks väga konkreetne asi EFRA otsustest veel - alates 1.1.2008 on keelatud akude ühendamine ilma pistikuteta, st. otsejootmine. See tegevus on olnud väga popp tippsõitjate hulgas, et vähendada juhtmete takistust, on juhtmed joodetud otse, pistikuid kasutamata. Eestis ei ole see küll väga aktuaalne, üks kodanik on kunagi seda teinud ja teda pole ammu näha olnud. See otsus on küll rohkem tingitud kiirusregulaatorite ja mootorite mahapõlemistest, aga eks akudelgi ole oma osa. Ja kui näiteks regulaator maha põledes akud lühistab, võib tulemus olla pahapaha, kui akupistikuid lahti ei saa.
sai siin ka suvel ostetud paar VTEC-i 1400nimh pakki ja oh imet peale lühikest aega kasutamist(umbes kuu,mitte pidevat )surid mõlemad üks hetk LIHTSALT ÄRA ,algul mõtlesin,et laadija äkki vigane,aga tutkit,mõlemal pakil üks vigane element ja mõlemad kasutamiskõlbmatud, VTEC-i igatahes enam ei julge osta
sry mitte küll otse teemasse,aga sain hingelt ära rääkida
sry mitte küll otse teemasse,aga sain hingelt ära rääkida
allar 562 91 000
Savage25sl/LRP ; Venom VMX-450,
ULL ON RÄÄKINUD !!!
Savage25sl/LRP ; Venom VMX-450,
ULL ON RÄÄKINUD !!!
seda lipo juttu saaks veidi täpsustada.
Tegelikult oleks õige rääkida ühe elemendi pingest 4.2V ja peaks lähemalt rääkima ka laadimisprotsessist, mis kõigepealt on konstantse vooluga (tavaliselt 1C ehk vooluga mis on võrdeline aku mahtuvusega) ning kui aku saavutab pinge 4.2V hakatakse teda edasi laadima konstantse pingega. Hoitakse aku pinget 4.2V voolu vähendamise abil. Kui vool on lõpuks vähenenud 0A-ni, on aku täis! LiPo akude järjestikusel laadimisel (ja ka tühjakslaadimisel ehk kasutamisel) on VÄGA TÄHTIS, et akud oleksid VÄGA VÕRDSED või siis kasutatakse BALANCERI.
Isegi kahe aku järjestikuse paki puhul võib tekkida olukord, kus üks aku saab varem täis kui teine. Nii on laadija jaoks akupaki pinge 4.2V+4.2V=8.4V kuid tegelikult on ühe aku pinge juba 4.3V ja teisel alles 4.1V ning on suur tuleoht ja aku kohe-kohe plahvatamas! Seetõttu laetakse LiPo akusid balanceri abil. Eraldi seade, mis pannakse laadija ja akude vahel ning kontrollib iga aku pinget eraldi (akul on selle jaoks eraldi väljavõte). Balanceri mittekasutamisel peab kindel olema, et akud oleksid väga võrdsed ning neid tihtipeale ükshaaval täis ja/või tühjaks laadima, et neid ühtlustada!
Ülalmainitud olukord võib tekkida ka akude tühjaslaadimisel, kui üks aku tühjeneb enne teist ning langeb alla kriitilise piiri (2.5V kuid sõltuvalt akust võib ka kõrgem olla). Tulemuseks riknenud aku ja teoreetiline tuleoht. LiPo element võib rikneda lõplikult ja jäädavalt ka siis, kui lased ühe elemendi kasvõi hetkeks alla 3V (sõltub konkreetsest akust).
LiPo akut PEAB ALATI LAADIMA JÄRELVALVE ALL JA TULEKINDLAS ANUMAS! Olemas on spetsiaalsed LiPo laadimise kotid (tulekindlad) või siis kaanega keraamiline anum on hea valik.
LiPo-de kasutamine EI OLE NALJAASI ja see on PÄEVAKORRALINE TEEMA, sest päris paljud kasutavad LiPo-sid juba näiteks parda-toitena teadmata ohtudest.
Deformeerunud, maha kukuknud, muljuda saanud, lõike- või torkeauguga või paisunud aku on OHTLIK! LiPo ohutu mahakandmine ja ohutuks muutmine käib selle soolavetta asetamisega näiteks 12h. Soolavesi lühistab aku suure takistusega (ei tasu väga kanget lahust teha) ja puudub ka tuleoht.
Mul on tegelikult eestikeelne ohutus-tekst täiesti olemas, A4 umbes teksti täis aga see ühe rikkis arvuti ketta peal hetkel... keegi võiks siia RCGroups'ist selle "LiPo Fires" vms teemast mõned õpetlikud pildid ja videod välja otsida - maha põlenud autod, majad, töötoad jne
Tegelikult oleks õige rääkida ühe elemendi pingest 4.2V ja peaks lähemalt rääkima ka laadimisprotsessist, mis kõigepealt on konstantse vooluga (tavaliselt 1C ehk vooluga mis on võrdeline aku mahtuvusega) ning kui aku saavutab pinge 4.2V hakatakse teda edasi laadima konstantse pingega. Hoitakse aku pinget 4.2V voolu vähendamise abil. Kui vool on lõpuks vähenenud 0A-ni, on aku täis! LiPo akude järjestikusel laadimisel (ja ka tühjakslaadimisel ehk kasutamisel) on VÄGA TÄHTIS, et akud oleksid VÄGA VÕRDSED või siis kasutatakse BALANCERI.
Isegi kahe aku järjestikuse paki puhul võib tekkida olukord, kus üks aku saab varem täis kui teine. Nii on laadija jaoks akupaki pinge 4.2V+4.2V=8.4V kuid tegelikult on ühe aku pinge juba 4.3V ja teisel alles 4.1V ning on suur tuleoht ja aku kohe-kohe plahvatamas! Seetõttu laetakse LiPo akusid balanceri abil. Eraldi seade, mis pannakse laadija ja akude vahel ning kontrollib iga aku pinget eraldi (akul on selle jaoks eraldi väljavõte). Balanceri mittekasutamisel peab kindel olema, et akud oleksid väga võrdsed ning neid tihtipeale ükshaaval täis ja/või tühjaks laadima, et neid ühtlustada!
Ülalmainitud olukord võib tekkida ka akude tühjaslaadimisel, kui üks aku tühjeneb enne teist ning langeb alla kriitilise piiri (2.5V kuid sõltuvalt akust võib ka kõrgem olla). Tulemuseks riknenud aku ja teoreetiline tuleoht. LiPo element võib rikneda lõplikult ja jäädavalt ka siis, kui lased ühe elemendi kasvõi hetkeks alla 3V (sõltub konkreetsest akust).
LiPo akut PEAB ALATI LAADIMA JÄRELVALVE ALL JA TULEKINDLAS ANUMAS! Olemas on spetsiaalsed LiPo laadimise kotid (tulekindlad) või siis kaanega keraamiline anum on hea valik.
LiPo-de kasutamine EI OLE NALJAASI ja see on PÄEVAKORRALINE TEEMA, sest päris paljud kasutavad LiPo-sid juba näiteks parda-toitena teadmata ohtudest.
Deformeerunud, maha kukuknud, muljuda saanud, lõike- või torkeauguga või paisunud aku on OHTLIK! LiPo ohutu mahakandmine ja ohutuks muutmine käib selle soolavetta asetamisega näiteks 12h. Soolavesi lühistab aku suure takistusega (ei tasu väga kanget lahust teha) ja puudub ka tuleoht.
Mul on tegelikult eestikeelne ohutus-tekst täiesti olemas, A4 umbes teksti täis aga see ühe rikkis arvuti ketta peal hetkel... keegi võiks siia RCGroups'ist selle "LiPo Fires" vms teemast mõned õpetlikud pildid ja videod välja otsida - maha põlenud autod, majad, töötoad jne
Lauri Laidna - http://www.pistik.com" onclick="window.open(this.href);return false;
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]
kaval - see ei ole LRP ega VTECi (mis on valmistatud IB ehk Intellect Battery poolt) probleem, sama häda on kõigi tootjate NiMH akudel, ka GP, EastPower jne. Mahtuvuse ja pinge võidujooksus on akude suremus kasvanud hullult. Kui selle järgi vaadata, siis ei saakski akusid osta. Selles suhtes soovitaks mitte osta seda kõige viimast ja suuremat, mul on nt. LRP 1200 mAh akupakk 2 hooaega kestnud probleemideta.
lauri - tänud täienduse eest, ma jah elan nii omas mullis, et rääkisin justkui iseenesestmõistetavalt 2-elemendilisest LiPo'st, selle pinge on 7.4 nominaal ja 8.4 täis aku. Üks element on pool sellest, nagu sa väga õigesti täpsustad.
Balansseerimisots on vist pea kõigil LiPo akudel olemas, aga millegipärast tootjad ei pea seda kahe elemendi puhul vajalikuks kasutada ega soovita kasutusjuhendites. Suuremate patareide (3 ja enam järjestikku) puhul küll. Minu talupojamõistus samas ütleb, et balansseerimine kahjuks kindlasti ei tule, ka kahe elemendi puhul.
Laadimiskotid LiPole on jah teema, neid oleks minu arvates igati mõistlik kasutada... samas praktikas ei võeta LiPo laadimiseks teda ju autolt mahagi, kuidas teda siis kotti pista, koos autoga või
lauri - tänud täienduse eest, ma jah elan nii omas mullis, et rääkisin justkui iseenesestmõistetavalt 2-elemendilisest LiPo'st, selle pinge on 7.4 nominaal ja 8.4 täis aku. Üks element on pool sellest, nagu sa väga õigesti täpsustad.
Balansseerimisots on vist pea kõigil LiPo akudel olemas, aga millegipärast tootjad ei pea seda kahe elemendi puhul vajalikuks kasutada ega soovita kasutusjuhendites. Suuremate patareide (3 ja enam järjestikku) puhul küll. Minu talupojamõistus samas ütleb, et balansseerimine kahjuks kindlasti ei tule, ka kahe elemendi puhul.
Laadimiskotid LiPole on jah teema, neid oleks minu arvates igati mõistlik kasutada... samas praktikas ei võeta LiPo laadimiseks teda ju autolt mahagi, kuidas teda siis kotti pista, koos autoga või
- eerikkarts
- Postitusi: 1005
- Liitunud: 24.01.2006 21:59
Mina ostsin endale ka LIPO koti aga kasutan seda kui panen laadima teises toas ja ise toimetan korteris ringi perioodiliselt piiludes teda. Kui laadimine toimub mu silmi ees siis pole viitsinud seda kotti kasutada. Aga kindel see et ei tohi akusid tähelepanuta jätta! Ala panen ööseks laadima lähen magama.. EI MINGIL JUHUL!
Üldiselt olen kuulnud reeglit kus 2 elemendiga LiPo't tasub balanseerida ca iga 5-6 laadimise järel seevastu 5-6 purgiseid liposid peab balanseerima alati!
Egas nüüd LiPo nüüd lipo laadija otsas nii kergesti ei plahvata, kui liposid üle laetakse lähevad nad puhvi, ehk tekib gaas sisse, kui see gaas aga pääseb õhku võtab ta leegi sisse. Olen näinud LiPo leeke videodelt kuid seda tehti ka suht ekstreemselt ala 3S aku pandi laadima 25V ja siis oli minutite küsimus kus leegi välja lööb.
Ei tasu Lipo akusid karta see ei ole nitroglutseriin mis plahvatab pisut valel käitlemisel. Kuid nad ei andesta vigu, ülelaadimine ja tühjakslaadimine mis põhiliselt tapavad akud suht kiiresti.
Mõned nägid kui mu regu lühisesse lõi ja otseses mõttes üles sulas seejuures jäi LiPo aku ellu. Ehk nagu keevitus sulatas juhtmed lahti ja vabastas ennast lühisest . Peale seda tekkis LiPo'de vastus omamoodi austus ja kartus. Milline energia talletub sinna... Nüüd üldiselt hoian kui sitta pilpa otsas
Üldiselt olen kuulnud reeglit kus 2 elemendiga LiPo't tasub balanseerida ca iga 5-6 laadimise järel seevastu 5-6 purgiseid liposid peab balanseerima alati!
Egas nüüd LiPo nüüd lipo laadija otsas nii kergesti ei plahvata, kui liposid üle laetakse lähevad nad puhvi, ehk tekib gaas sisse, kui see gaas aga pääseb õhku võtab ta leegi sisse. Olen näinud LiPo leeke videodelt kuid seda tehti ka suht ekstreemselt ala 3S aku pandi laadima 25V ja siis oli minutite küsimus kus leegi välja lööb.
Ei tasu Lipo akusid karta see ei ole nitroglutseriin mis plahvatab pisut valel käitlemisel. Kuid nad ei andesta vigu, ülelaadimine ja tühjakslaadimine mis põhiliselt tapavad akud suht kiiresti.
Mõned nägid kui mu regu lühisesse lõi ja otseses mõttes üles sulas seejuures jäi LiPo aku ellu. Ehk nagu keevitus sulatas juhtmed lahti ja vabastas ennast lühisest . Peale seda tekkis LiPo'de vastus omamoodi austus ja kartus. Milline energia talletub sinna... Nüüd üldiselt hoian kui sitta pilpa otsas
- eerikkarts
- Postitusi: 1005
- Liitunud: 24.01.2006 21:59
balanseerida saad eraldi balancerit kasutades või siis akuelemente ükshaaval täis või tühjaks laadides akupaki küljes oleva väljavõtte abil. Igal normaalsel akupakil peab olema eraldi väljavõte iga elemendi kohta. Kahjuks on nende väljavõtete probleem selles, et puudub ühtne pistiku-standard ja igal tootjal on see erinev...
Lauri Laidna - http://www.pistik.com" onclick="window.open(this.href);return false;
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]
Asi on VÄGA tõsine. Norrakad on ajutiselt katkestanud KÕIK elektriautomudelite võistlused kuni selle aasta lõpuni, kuna viimasel nende üritusel toimus kaks plahvatust, milles õnneks keegi viga ei saanud.
Brittide föderatsioon BRCA on pannud veebi välja väikse infojutu viimase aja sündmuste taustal:
http://brca.org/BRCA/elecboard/news/200 ... actice.htm
Brittide föderatsioon BRCA on pannud veebi välja väikse infojutu viimase aja sündmuste taustal:
http://brca.org/BRCA/elecboard/news/200 ... actice.htm
Soovitustest jäi silma "Use a maximum Delta-Peak setting of 3mV per cell" - see on nüüd küll vist veidi üle (alla) pakutud?
Karm uudis muidugi. Huvitav miks seal Norras need akud plahvatasid ja kuidas akud pakki olid pandud? Järsku oli seal lihtsalt üks leidlik loll, kes suutis midagi uut ja plahvatusohtlikku välja mõelda...
Karm uudis muidugi. Huvitav miks seal Norras need akud plahvatasid ja kuidas akud pakki olid pandud? Järsku oli seal lihtsalt üks leidlik loll, kes suutis midagi uut ja plahvatusohtlikku välja mõelda...
Lauri Laidna - http://www.pistik.com" onclick="window.open(this.href);return false;
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]
Norra ühest plavatusest on pisut juttu ka rctech.com foorumi vastavas threadis:
http://www.rctech.net/forum/showthread.php?t=189902
Konkreetse omaniku jutt asjast:
http://www.rctech.net/forum/showpost.ph ... stcount=36
Eestikeelne lüikokkuvõte - tüüp oli selle paki laadimiseks laenanud sõbra käest laadija, kuna ta enda oma parajasti tühjendas eelmist pakki. Sõbra laadijal oli peak seatud 6mV/purk peale (ta ise kasutab tavaliselt 3mV). Akumatcheri soovitus oli 5mV... Ühel ilusal hetkel pani tüüp tähele, et aku "keeb" ja viskas selle nii kaugele kui sai (tõeline Matrossov), mõned sekundid hiljem käis pauk.
3mV/purk ei ole minuarust vähe, võibolla sõltub laadijast? Mina olen viimasel ajal laadinud IB4200 akusid 5.5A, 1-2mV/purk (laadijaks LRP Pulsar 2) ja on toiminud suurepäraselt. 3mV settinguga lähevad minu akud igatahes juba päris soojaks (50C kanti ja üle).
Viimased IB akude seeriad (koodiga "AZCWT") on keelatud juba üsna mitmes riigis. Samas need Norras plahvatanud akud olid aastajagu vanad, ehk kaugeltki mitte viimasest seeriast.
http://www.rctech.net/forum/showthread.php?t=189902
Konkreetse omaniku jutt asjast:
http://www.rctech.net/forum/showpost.ph ... stcount=36
Eestikeelne lüikokkuvõte - tüüp oli selle paki laadimiseks laenanud sõbra käest laadija, kuna ta enda oma parajasti tühjendas eelmist pakki. Sõbra laadijal oli peak seatud 6mV/purk peale (ta ise kasutab tavaliselt 3mV). Akumatcheri soovitus oli 5mV... Ühel ilusal hetkel pani tüüp tähele, et aku "keeb" ja viskas selle nii kaugele kui sai (tõeline Matrossov), mõned sekundid hiljem käis pauk.
3mV/purk ei ole minuarust vähe, võibolla sõltub laadijast? Mina olen viimasel ajal laadinud IB4200 akusid 5.5A, 1-2mV/purk (laadijaks LRP Pulsar 2) ja on toiminud suurepäraselt. 3mV settinguga lähevad minu akud igatahes juba päris soojaks (50C kanti ja üle).
Viimased IB akude seeriad (koodiga "AZCWT") on keelatud juba üsna mitmes riigis. Samas need Norras plahvatanud akud olid aastajagu vanad, ehk kaugeltki mitte viimasest seeriast.
Usutavalt siis Norra plahvatuse põhjustaja ja tagajärjg....
Lauri Laidna - http://www.pistik.com" onclick="window.open(this.href);return false;
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]
Following up on the decision by the Norwegian federation to stop all EP racing until the new year in response to the safety hazard of exploding NiMh cells, a number of other countries have also reacted, however so far not as strictly. Neighbours Sweden decided to just ban a certain batch of the offending IB4200 cells, as have Belgium, and racing will continue as normal, while the BRCA in the UK have advised their members on the best way to handle, use and charge NiMh cells. In the meantime the Intellect Battery Co. have now supplied the batch numbers which may contain cells that could potentially explode when subjected to race type conditions
The Intellect Battery Co. have now supplied the following cell Batch Nos., which may contain cells that could explode when subjected to race type conditions :-
ARAET, AZCWT, BNCWT, BNDST, BRAET, BZAWT
Allikas http://www.redrc.net/2007/11/federation ... #more-6584
The Intellect Battery Co. have now supplied the following cell Batch Nos., which may contain cells that could explode when subjected to race type conditions :-
ARAET, AZCWT, BNCWT, BNDST, BRAET, BZAWT
Allikas http://www.redrc.net/2007/11/federation ... #more-6584
-
- Postitusi: 892
- Liitunud: 22.09.2005 13:01
-
- Postitusi: 892
- Liitunud: 22.09.2005 13:01
-
- Postitusi: 892
- Liitunud: 22.09.2005 13:01
Keegi, kelle aadressi pole enam olemas/kast täis vms. on tellinud endale selle teema jälgimise/teavituse...motokrosser kirjutas:On olemas.Lihtsalt kontrollisin igaksjuhuks.
Uut laadijat lihsalt vaja osta.
enivei foorum viskab mingit postitamis bugi pidevalt
edit: keegi võib viimased viis posti kustudada
HPI, HotBodies, EDIT, LRP, 456MB
Nii lihtsalt infoks, et mina lasin EMil ühe NiMH purgi õhku. Võtsin laadimast aku, panin auto peale ja läksin starti. Algusest peale ei tahtnud eriti kulgeda, aga kuidagimoodi ikka veeres, ma ei mäleta kas päris lõpuni või mis toimus. Igatahes peale sõitu oli üks purk pakis kaane maha visanud ja pisut oma kuju muutnud Õnneks ei läinud ilmselt suure pauguga, sest see pauk oleks tulnud täpselt kiirusregulaatori pihta...
Juhtus asi finaalitrennis, kui ma õigesti mäletan... igatahes mitte võistlussõidus.
Tagantjärele tarkusena oli selle purgi plastkest (shrink wrap) juba enne sulanud ilmega, ehk ta oli kõvasti kuuma saanud. Ma ei võtnud seda laadima pannes väga tõsise ähvardusena (pealegi oli tegemist ainult trenniga), aga oleks pidanud.
Juhtus asi finaalitrennis, kui ma õigesti mäletan... igatahes mitte võistlussõidus.
Tagantjärele tarkusena oli selle purgi plastkest (shrink wrap) juba enne sulanud ilmega, ehk ta oli kõvasti kuuma saanud. Ma ei võtnud seda laadima pannes väga tõsise ähvardusena (pealegi oli tegemist ainult trenniga), aga oleks pidanud.
Kõrvuti pakis olevad akud võivad ju üpris lihtsalt omavahel kesta pidi lühisesse minna. Tulemuseks see, et üks aku lühistub. Kas see ei saanud juhtuda? Ma olen koguaeg imestanud, kuidas need külg-külje-kõrval kokku liimitud purgid niigi hästi vastu peavad ja omavahel lühisesse ei lähe
Lauri Laidna - http://www.pistik.com" onclick="window.open(this.href);return false;
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]
ei usu, selle koha pealt olid kestad veel üsna head Pigem oli tegu teistest nõrgema purgiga, mis oli eelnevalt peksa saanud (=liiga tühjaks sõidetud või seistes ära kukkunud). Peale nulli kukkumist kipub 4600 akust järele jääma nii umbes 3600 ja nagu arvata, on ta edaspidine elu üsna valus - saab teistest enne täis ehk laetakse pidevalt üle ja saab teistest enne ka tühjaks, ehk pekstakse pidevalt nulli või isegi miinusesse
Saabus üks hea jutuke LRP'st NiMH akude kohta
Tüübid, otstarve ning hoidmine.
Tüübid, otstarve ning hoidmine.
LRP kirjutas:These are the 4 different, EFRA approved types of VTEC competition cells:
LRP VTEC SC-4000UP Longlife
- ideal all-round cell for all applications in R/C model-making and hobby
- extremely though cell, with lowest internal resistance
- can be stored over a long period of time without any disadvantages!
- recommended especially for 1/10 Offroad and 1/10 Touring club racing
- European 2wd offroad champion 2008.
LRP HV˛ VTEC SC-4100UHV Stock Spec
- Specially developed for stock racing
- provides maximum voltage over the complete runtime and lowest internal resistance
- maximum performance out of your stock motor!
LRP HV˛ VTEC SC-4600UP Big Mama & Fat Cobra
- both cells are for high-level modified racing
- outstanding performance, maximum voltage and lowest internal resistance
- maximum capacity
- by providing highest power over the complete runtime these competition cells will boost your motor to new rpm dimensions!
- the choice of the interantional LRP Factory Team
Special Treatment and care of VTEC batteries
Battery performance is a important part of the overall performance of a R/C racing car in basically each electric class. The VTEC SC-cells are high-performance cells, developed and manufactured for competition use. Therefore they need a special treatment and care to always keep the performance of the batteries in the highest level during their livecycle.
Based on all the battery testing of the LRP R&D Team, we have updated our original Concept Battery Conditioner for the new generation of NiMh competition cells the Concept Battery Conditioner 2.
The entire discharge process of each single cell is controlled by a microprocessor for best possible battery treatment. We recommend to use a discharge cut-off voltage of 0.9V per cell for NiMH batteries. This value is also used with great success by our worldwide Factory Team. You should never discharge NiMH cells lower than 0.8V. The defined discharging not only optimises the performance of your pack it also increases the lifespan of your battery!
It is very important not to use a fan to cool your NiMH batteries during charging as this will increase the internal resistance of the cell which results in a lower performance. In addition to that you always get the best performance out of your VTEC cell when you charge the battery just in time for the race. The earlier your batteries peaks before the race, the less power they will deliver. Its best to have less then 5 minutes from the end of the charging process to the beginning of your race. Many of our team drivers already put the battery into the car before they start charging. This way they can charge the battery just in time for the race.
If you are not using your battery pack for several days/weeks, under no circumstances it shall be stored fully discharged. Storing of fully discharged NiMH batteries even for just a few days immediately damages the cells. We recommend to store your NiMH battery packs with some capacity left in them. A common way to do this is to partially charge the empty battery with 1C for 25 minutes. You can then store the pack for at least 4 weeks at a temperature of 20°C without any problems.
Proper storage of NIMH competition cells is very important! Under no circumstances the cells shall be stored fully discharged. If a distributor or dealer has a battery pack or single cells which are discharged, they have to be recharged by the distributor/dealer.
We recommend to use the LRP Concept Conditioner 2 to first discharge all cells down to 1V per cell. After that you can leave the cells in the Concept Battery Conditioner 2 but make sure that the 12V input is disconnected! Now you can easily charge 4-, 5- or 6 single cells as one battery pack with your Pulsar Competition Charger 3, because the Battery Conditioner connects the cells together. You do not need to charge each cell separately! Please charge the batteries up to a capacity of 2500mah.
HPI, HotBodies, EDIT, LRP, 456MB
Minul on nüüd siuke mure, et akut vastuvõtja külge ühendades läheb aku mõne hetkega tulikuumaks. Mis on lühises? Muide jutt käib NiMh akust.
Viimati muutis Faasan, 20.04.2009 21:03, muudetud 1 kord kokku.
Kyosho MP777/GRP
või saatja
Lauri Laidna - http://www.pistik.com" onclick="window.open(this.href);return false;
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]
Vabanda eksisin, tegelt on tegemist vastuvõtjaga. Sorry! kas sellest ei või peeti minna, kui selle aku juhtme korra valet pidi sisse panin (kuigi oma vanal perfex-il sai alguses pandud u. 30min-ks juhe valet pidi sisse ja imestatud miks ei tööta )? Vastuvõtja ise on kuu aega vana. Ei taha loota, et sai hunnik pappi tuulde lastud. Ja ei läinud kuumaks mitte ainult aku vaida ka lüliti ja aku vaheline pistik läks siga kuumaks, kuid vastuvõtjasse ei jõudnud mingit voolu, kuumaks ka ei läinud. Laadija ka ei saa peetis olla, sest peale viimast laadimist aku töötas, nüüd järsku pani jäika. Laadijale lükan aku taha, näitab 5,12V (4,8 voldine aku on minul). Aga noh samas aku elemendid või misiganes on ka pisut kohtlaselt peal (üks natuke tahapoole nihkunud).Vabandage segase jutu pärast. Olen väsinud.
Kyosho MP777/GRP
sorry, ma lugesin uimase peaga eelnevat juttu... laadijas ei saa muidugi mingit probleemi olla Aga sul on maha põlenud juhtmed, lüliti, vastuvõtja või siis mõni neist asjadest, mis sul veel vastuvõtja küljes on (servo, ESC või misiganes). Alustaks lülitist ja juhtmetest, need on tihti kõige kurja juured...
viskasin lüliti vahelt välja.... aku ikka kuum. Järgi jäävad aku või vastuvõtja või servo, kuid akul on üks element nihkunud mingi 1mm. Seal ei või midagi lühises olla? Aga kui koju jõuan, siis eks proovin patareidega, mul see neljane misiganes vidin.
Viimati muutis Faasan, 21.04.2009 08:07, muudetud 1 kord kokku.
Kyosho MP777/GRP
servosid on lihtne testida, võta vastuvõtja küljest lahti. Kui aku ikka kuumaks läheb, siis servodes asi pole. Võimalusel proovi teist akut, kui see sama trikki teeb ilma et servod järgi oleks, siis vastuvõtja lühises. Kui ei tee, siis on see kuumenev aku ise katki.
Raadioteel juhitavad hobi- ja võistlusmudelid
https://www.claypitrc.eu
https://www.claypitrc.eu
Saigi siis koju jõutud ja kohe asja kallale mindud. Asi oli hoopis selles, et vastuvõtjal on seal servo aukudes kolm väikest postikest (või misiganes) mis lähevad servo pistiku sisse. Rooli servo + ja - postikesed olid kokku paindunud. Kruvikaga udjasin ta sirgeks ja ongi nagu uus. Ja aitäh kõigile abi eest.
Kyosho MP777/GRP
Tore kuulda, et kõik korras... kuid tulevikuks:
Before You Ask
Before asking a technical question by e-mail, or in a newsgroup, or on a website chat board, do the following:
1.Try to find an answer by searching the archives of the forum you plan to post to.
2.Try to find an answer by searching the Web.
3.Try to find an answer by reading the manual.
4.Try to find an answer by reading a FAQ.
5.Try to find an answer by inspection or experimentation.
6.Try to find an answer by asking a skilled friend.
When you ask your question, display the fact that you have done these things first; this will help establish that you're not being a lazy sponge and wasting people's time. Better yet, display what you have learned from doing these things. We like answering questions for people who have demonstrated they can learn from the answers.
Before You Ask
Before asking a technical question by e-mail, or in a newsgroup, or on a website chat board, do the following:
1.Try to find an answer by searching the archives of the forum you plan to post to.
2.Try to find an answer by searching the Web.
3.Try to find an answer by reading the manual.
4.Try to find an answer by reading a FAQ.
5.Try to find an answer by inspection or experimentation.
6.Try to find an answer by asking a skilled friend.
When you ask your question, display the fact that you have done these things first; this will help establish that you're not being a lazy sponge and wasting people's time. Better yet, display what you have learned from doing these things. We like answering questions for people who have demonstrated they can learn from the answers.
Lauri Laidna - http://www.pistik.com" onclick="window.open(this.href);return false;
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]
No mis te norite nüüd, sündides olime kõik lollid, elu ongi õppimiseks ja foorum murede arutamiseks
Raadioteel juhitavad hobi- ja võistlusmudelid
https://www.claypitrc.eu
https://www.claypitrc.eu
Foorum võib ju murede arutamiseks olla, aga kui keegi kurdab, et jook ei lähe kõrist alla, siis tõesti on läbi foorumi keeruline ära arvata, et tüübil on suu kinni teibitud. Enne küsimuse postitamist võiks rahulikult maha istuda ja 30 sekundit oma "probleemile" mõttega otsa vaadata, tuleb alati kasuks.
-
- Postitusi: 892
- Liitunud: 22.09.2005 13:01
- JazZ
- Fast Hobbies
- Postitusi: 1104
- Liitunud: 10.06.2005 13:23
- Asukoht: Pärnu
- Has thanked: 9 korda
- Been thanked: 1 kord
- Kontakt:
Liposid ei ole vaja enne laadimist tühjaks laadida.motokrosser kirjutas:Üldiselt ei mõista ma siiamaani, kas liposi on vaja tühjakslaadida?
Ma hoian oma lipo-si koguaeg täis, aga kas saab midagi paremini tema?
Pikemat aega säilitada soovitatakse neid aga nominaalpinge juures.
Nii et saad küll midagi paremini teha. Kui tead, et lähipäevil ei tarbi, siis ära neid täis lae. Eeldusel et Sa neid päris ära ei piinanud ja pinge ikka kuskil nominaalpinge kandis on.
Fast Hobbies - Mudelipood internetis
Tel: (+372) 712 00 11
E-post: info@fasthobbies.eu
Internetis: www.fasthobbies.eu
Tel: (+372) 712 00 11
E-post: info@fasthobbies.eu
Internetis: www.fasthobbies.eu
-
- Postitusi: 892
- Liitunud: 22.09.2005 13:01
- JazZ
- Fast Hobbies
- Postitusi: 1104
- Liitunud: 10.06.2005 13:23
- Asukoht: Pärnu
- Has thanked: 9 korda
- Been thanked: 1 kord
- Kontakt:
Mismõttes? Sa ju ikka kasutad ka oma akusid? Või nad seisavad Sul ainult kapi äärel täis laetuna?motokrosser kirjutas:Aga kui tühjakslaadijat pole siis kui tihti laadida?
Peale kasutamist ära teda lihtsalt täis lae enne kui jälle kasutada soovid. Või kui Sa tada liiga palju piinasid, siis lae nii palju, et pinge oleks 3,7V elemendi kohta.
Mina üldiselt kasutan lipo akust mitte rohkem kui 80% mahtuvusest ja siis jätan ta seisma kuni jälle kasutada tahan, alles siis laen uuesti täis.
Fast Hobbies - Mudelipood internetis
Tel: (+372) 712 00 11
E-post: info@fasthobbies.eu
Internetis: www.fasthobbies.eu
Tel: (+372) 712 00 11
E-post: info@fasthobbies.eu
Internetis: www.fasthobbies.eu
-
- Postitusi: 892
- Liitunud: 22.09.2005 13:01
- JazZ
- Fast Hobbies
- Postitusi: 1104
- Liitunud: 10.06.2005 13:23
- Asukoht: Pärnu
- Has thanked: 9 korda
- Been thanked: 1 kord
- Kontakt:
Ega nad ise täis ei lähe jah ;)motokrosser kirjutas:Krt :)
Ma olen arusaanud, et kui nad tühjalt seisavad nad JÄEVAD ka tühjaks.
Mida Sa mõtled tühjalt all? Lipo akust ei tohi üldse rohkem kui 80% mahtuvusest välja imeda, seega aku ei ole ka kunagi tühi. Mina kasutan akust 70-80% ja nii ma nad ka seisma jätan, laen alles siis kui jälle kasutan.
Fast Hobbies - Mudelipood internetis
Tel: (+372) 712 00 11
E-post: info@fasthobbies.eu
Internetis: www.fasthobbies.eu
Tel: (+372) 712 00 11
E-post: info@fasthobbies.eu
Internetis: www.fasthobbies.eu
-
- Postitusi: 892
- Liitunud: 22.09.2005 13:01
Kus sa selle välja lugesid LiPo kohta? Ei ole nii...motokrosser kirjutas:Aga ma sain aru, et kui sa jätad ta pooltühjalt vedelema siis tast eriti elulooma ei saa.
Lauri Laidna - http://www.pistik.com" onclick="window.open(this.href);return false;
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]
- JazZ
- Fast Hobbies
- Postitusi: 1104
- Liitunud: 10.06.2005 13:23
- Asukoht: Pärnu
- Has thanked: 9 korda
- Been thanked: 1 kord
- Kontakt:
Pigem ei ole hea lipot täis laetuna pikaks ajaks seisma jätta.lauri kirjutas:Kus sa selle välja lugesid LiPo kohta? Ei ole nii...motokrosser kirjutas:Aga ma sain aru, et kui sa jätad ta pooltühjalt vedelema siis tast eriti elulooma ei saa.
Kui tühjaks laed, siis tee seda kuni nominaalpingeni. Parematel laadijatel on kohe selline funktsioon (storage), mis laeb aku nominaalpingeni, ise vaatab kas laeb juurde või vähemaks.
Fast Hobbies - Mudelipood internetis
Tel: (+372) 712 00 11
E-post: info@fasthobbies.eu
Internetis: www.fasthobbies.eu
Tel: (+372) 712 00 11
E-post: info@fasthobbies.eu
Internetis: www.fasthobbies.eu
-
- Postitusi: 892
- Liitunud: 22.09.2005 13:01
Võrdeline mahtuvusega ehk näiteks 4500mAh = 4500mA = 4.5A
Lauri Laidna - http://www.pistik.com" onclick="window.open(this.href);return false;
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]