1. leht 2-st

Akude turvalisusest

Postitatud: 09.11.2007 20:19
Postitas ollo
Mõtlesin, et panen siia ka ühe nupukese sellest teemast, mis maailmas on hetkel väga terav.
Laiemas mudelikasutuses on praegu 2 tüüpi akusid: LiPo ja NiMH. Asjast lähemalt.

NiMH
on vanem tehnoloogia ja olnud suhteliselt turvaline. Laadimisel kasutatakse nn. delta-peak meetodit, ehk laetakse pideva vooluga (või pulssidega) ja jälgitakse aku pinget. Kui pinge hakkab kukkuma, on aku täis. See, kui palju pinget kukkuda lastakse, on parematel laadijatel reguleeritav. Üldiselt aktsepteeritud turvaline piir NiMH jaoks on kusagil 5mV purgi kohta. Ma ise kasutan küll igapäevaselt madalamat seadet, 2-3 mV purgi kohta.
Lisaturvalisuse saamiseks on osadel laadijatel ka temperatuuriandur, NiMH pinge ei tohiks laadimisel tõusta palju üle 50C.
Viimasel ajal on maailmast kuulda olnud mitmeid juhuseid, kus NiMH akud on sõna otseses mõttes plahvatanud. Pauguga. Mõned pildid näiteks siin:
http://www.rctech.net/forum/showpost.ph ... stcount=55
Ilmselt on ainult aja küsimus, millal keegi sellise õnnetuse tagajärjel viga saab.
Norra automudeliföderatsioon näiteks on peatanud ajutiselt kõik oma lipu all toimuvad elektrimudelite võistlused kuni selle aasta lõpuni. Mitte, et see oleks kõige mõistlikum lähenemine, aga heaoluühiskond võtab asja tõsiselt.
Plahvatusohtlikuks on peetud eelkõige viimaste partiide IB akusid, nendega on olnud kohutavalt palju probleeme ja ka hetkel valitsev akupuudus ei ole tingitud millestki muust, kui sellest, et IB (mida müüb ka nt. LRP ja Nosram oma VTECi nime all) on tootnud kräppi ja viimased partiid on lihtsalt tootjale tagasi saadetud. Samas Norras plahvatanud akud olid umbes aasta vanad, mitte viimastest partiidest. Akusid on õhku lennanud nii laadimise ajal kui ka peale seda.
NiMH turvalisuse tagamiseks tuleks kindlasti kasutada mõistlikuse piiresse jäävaid laadimisvoolusid ja delta-peak väärtusi. Paljud probleemid arvatakse olevat tingitud ülelaadimisest või liiga suure vooluga laadimisest. Samas turvalisust ei garanteeri lõpuni ka õige kasutus.

Turvaprobleemide tõttu on EFRA vähendanud järgmisest aastast ka legaalsete akude paisumisnorme. Edaspidi ei või ükski aku "venida" üle 43 mm, tänased on uuena küll selles mõõdus, kuid kasutades venivad isegi üle 44mm. Ükski praegustest akudest ei ole EFRA võistlustel legaalne alates 1.4.2008. Kuidas Eestis käitume, ei ole veel selge, aga ilmselt tuleb üleminekuaeg pikem, kui üldse vanu akusid keelustama hakkame.

LiPo on uuem akutehnoloogia, mida ametlikel võistlustel veel ei kasutata. Britid (BRCA) hakkab järgmisest aastast sõitma näiteks LiPo akude ja 9.5t (oli vist?) harjadeta mootoriga klassi. EFRA kogub järgmisel aastal kogemusi ja LiPo akud tulevad EFRA võistlustel kasutusse kõige varem 2009.
Ka LiPo ei ole samas kaugeltki probleemivaba. Neid laetakse teisiti kui NiMH'd, pinge järgi. Kusagil 8.4V juures on LiPo aku täis ja laadimine lõpetatakse. Samas on teada, et väike ülelaadimine parandab ka LiPo aku tühjendamisomadusi (eelkõige pinget, mis on väga oluline), samuti nagu NiMh'l, kuigi lühendab nende kasulikku eluiga märgatavalt. Leidub alati hulle, kes ülelaadimise teel üritavad akudest viimast võtta. LiPo aku reageerib ülelaadimisele väga üheselt - läheb lihtsalt ja konkreetselt põlema. Heleda ja suure leegiga, ilma plahvatuseta. Süttib.
Sellest tulenevalt kaalub EFRA näiteks ka LiPo laadijate homologeerimist, samuti nagu täna tehakse kerede, nitromootori summutite jms-ga. Laadijad peaksid siis kõik olema sellised, et laadimise katkestuspinge oleks ohutu 8.4V ja ei grammigi rohkem. See seisukoht ei ole muidugi lõplik ja võib veel muutuda.
Lisaks ülelaadimise põhjustatud süttimisele on LiPo akud ka tundlikumad füüsilisele mõjutamisele, kuna neil puudub "loomulik" metallkest. Osad tänapäeval mudelitele pakutavatest LiPo akudest omavad kõva kesta, osad mitte. EFRA aastakoosolekul väljendatud seisukoht on, et tulevikus peavad kõik homologeeringut taotlevad LiPo akud omama kõva kesta.

Üks elementaarne järeldus kõigest eelnevast:
AKUD EI OLE MÄNGUASJAD
Ma edaspidi mõtlen võibolla vähe hoolikamalt ka võistlustel, kuhu oma akud laadima panna... seni on nad mul olnud üsna nina all, see ei ole kõige parem lahendus juhuks, kui nad peaksid tahtma pauku teha.

Ahjaa, üks väga konkreetne asi EFRA otsustest veel - alates 1.1.2008 on keelatud akude ühendamine ilma pistikuteta, st. otsejootmine. See tegevus on olnud väga popp tippsõitjate hulgas, et vähendada juhtmete takistust, on juhtmed joodetud otse, pistikuid kasutamata. Eestis ei ole see küll väga aktuaalne, üks kodanik on kunagi seda teinud ja teda pole ammu näha olnud. See otsus on küll rohkem tingitud kiirusregulaatorite ja mootorite mahapõlemistest, aga eks akudelgi ole oma osa. Ja kui näiteks regulaator maha põledes akud lühistab, võib tulemus olla pahapaha, kui akupistikuid lahti ei saa.

Postitatud: 09.11.2007 21:07
Postitas kaval
sai siin ka suvel ostetud paar VTEC-i 1400nimh pakki ja oh imet peale lühikest aega kasutamist(umbes kuu,mitte pidevat :) )surid mõlemad üks hetk LIHTSALT ÄRA :shock: ,algul mõtlesin,et laadija äkki vigane,aga tutkit,mõlemal pakil üks vigane element :( ja mõlemad kasutamiskõlbmatud, VTEC-i igatahes enam ei julge osta :?

sry mitte küll otse teemasse,aga sain hingelt ära rääkida :)

Postitatud: 09.11.2007 21:21
Postitas lauri
seda lipo juttu saaks veidi täpsustada.

Tegelikult oleks õige rääkida ühe elemendi pingest 4.2V ja peaks lähemalt rääkima ka laadimisprotsessist, mis kõigepealt on konstantse vooluga (tavaliselt 1C ehk vooluga mis on võrdeline aku mahtuvusega) ning kui aku saavutab pinge 4.2V hakatakse teda edasi laadima konstantse pingega. Hoitakse aku pinget 4.2V voolu vähendamise abil. Kui vool on lõpuks vähenenud 0A-ni, on aku täis! LiPo akude järjestikusel laadimisel (ja ka tühjakslaadimisel ehk kasutamisel) on VÄGA TÄHTIS, et akud oleksid VÄGA VÕRDSED või siis kasutatakse BALANCERI.

Isegi kahe aku järjestikuse paki puhul võib tekkida olukord, kus üks aku saab varem täis kui teine. Nii on laadija jaoks akupaki pinge 4.2V+4.2V=8.4V kuid tegelikult on ühe aku pinge juba 4.3V ja teisel alles 4.1V ning on suur tuleoht ja aku kohe-kohe plahvatamas! Seetõttu laetakse LiPo akusid balanceri abil. Eraldi seade, mis pannakse laadija ja akude vahel ning kontrollib iga aku pinget eraldi (akul on selle jaoks eraldi väljavõte). Balanceri mittekasutamisel peab kindel olema, et akud oleksid väga võrdsed ning neid tihtipeale ükshaaval täis ja/või tühjaks laadima, et neid ühtlustada!

Ülalmainitud olukord võib tekkida ka akude tühjaslaadimisel, kui üks aku tühjeneb enne teist ning langeb alla kriitilise piiri (2.5V kuid sõltuvalt akust võib ka kõrgem olla). Tulemuseks riknenud aku ja teoreetiline tuleoht. LiPo element võib rikneda lõplikult ja jäädavalt ka siis, kui lased ühe elemendi kasvõi hetkeks alla 3V (sõltub konkreetsest akust).

LiPo akut PEAB ALATI LAADIMA JÄRELVALVE ALL JA TULEKINDLAS ANUMAS! Olemas on spetsiaalsed LiPo laadimise kotid (tulekindlad) või siis kaanega keraamiline anum on hea valik.

LiPo-de kasutamine EI OLE NALJAASI ja see on PÄEVAKORRALINE TEEMA, sest päris paljud kasutavad LiPo-sid juba näiteks parda-toitena teadmata ohtudest.

Deformeerunud, maha kukuknud, muljuda saanud, lõike- või torkeauguga või paisunud aku on OHTLIK! LiPo ohutu mahakandmine ja ohutuks muutmine käib selle soolavetta asetamisega näiteks 12h. Soolavesi lühistab aku suure takistusega (ei tasu väga kanget lahust teha) ja puudub ka tuleoht.

Mul on tegelikult eestikeelne ohutus-tekst täiesti olemas, A4 umbes teksti täis aga see ühe rikkis arvuti ketta peal hetkel... keegi võiks siia RCGroups'ist selle "LiPo Fires" vms teemast mõned õpetlikud pildid ja videod välja otsida - maha põlenud autod, majad, töötoad jne

Postitatud: 09.11.2007 22:43
Postitas ollo
kaval - see ei ole LRP ega VTECi (mis on valmistatud IB ehk Intellect Battery poolt) probleem, sama häda on kõigi tootjate NiMH akudel, ka GP, EastPower jne. Mahtuvuse ja pinge võidujooksus on akude suremus kasvanud hullult. Kui selle järgi vaadata, siis ei saakski akusid osta. Selles suhtes soovitaks mitte osta seda kõige viimast ja suuremat, mul on nt. LRP 1200 mAh akupakk 2 hooaega kestnud probleemideta.

lauri - tänud täienduse eest, ma jah elan nii omas mullis, et rääkisin justkui iseenesestmõistetavalt 2-elemendilisest LiPo'st, selle pinge on 7.4 nominaal ja 8.4 täis aku. Üks element on pool sellest, nagu sa väga õigesti täpsustad.
Balansseerimisots on vist pea kõigil LiPo akudel olemas, aga millegipärast tootjad ei pea seda kahe elemendi puhul vajalikuks kasutada ega soovita kasutusjuhendites. Suuremate patareide (3 ja enam järjestikku) puhul küll. Minu talupojamõistus samas ütleb, et balansseerimine kahjuks kindlasti ei tule, ka kahe elemendi puhul.

Laadimiskotid LiPole on jah teema, neid oleks minu arvates igati mõistlik kasutada... samas praktikas ei võeta LiPo laadimiseks teda ju autolt mahagi, kuidas teda siis kotti pista, koos autoga või :?

Postitatud: 09.11.2007 23:18
Postitas eerikkarts
Mina ostsin endale ka LIPO koti aga kasutan seda kui panen laadima teises toas ja ise toimetan korteris ringi perioodiliselt piiludes teda. Kui laadimine toimub mu silmi ees siis pole viitsinud seda kotti kasutada. Aga kindel see et ei tohi akusid tähelepanuta jätta! Ala panen ööseks laadima lähen magama.. EI MINGIL JUHUL!
Üldiselt olen kuulnud reeglit kus 2 elemendiga LiPo't tasub balanseerida ca iga 5-6 laadimise järel seevastu 5-6 purgiseid liposid peab balanseerima alati!
Egas nüüd LiPo nüüd lipo laadija otsas nii kergesti ei plahvata, kui liposid üle laetakse lähevad nad puhvi, ehk tekib gaas sisse, kui see gaas aga pääseb õhku võtab ta leegi sisse. Olen näinud LiPo leeke videodelt kuid seda tehti ka suht ekstreemselt ala 3S aku pandi laadima 25V ja siis oli minutite küsimus kus leegi välja lööb.
Ei tasu Lipo akusid karta see ei ole nitroglutseriin mis plahvatab pisut valel käitlemisel. Kuid nad ei andesta vigu, ülelaadimine ja tühjakslaadimine mis põhiliselt tapavad akud suht kiiresti.

Mõned nägid kui mu regu lühisesse lõi ja otseses mõttes üles sulas seejuures jäi LiPo aku ellu. Ehk nagu keevitus sulatas juhtmed lahti ja vabastas ennast lühisest :D. Peale seda tekkis LiPo'de vastus omamoodi austus ja kartus. Milline energia talletub sinna... Nüüd üldiselt hoian kui sitta pilpa otsas :)

Postitatud: 10.11.2007 08:26
Postitas kaval
eerikkarts kirjutas: Üldiselt olen kuulnud reeglit kus 2 elemendiga LiPo't tasub balanseerida ca iga 5-6 laadimise järel seevastu ....
kuidas neid balanseerida ?minu lipodel pole näiteks balanseerimis otsagi :shock:

Postitatud: 10.11.2007 21:38
Postitas eerikkarts
kui otsikuid ei ole siis ei saagi balanseerida, tuleb loota et ei lange nad kõvasti balansist välja. Esimesed lipod olidki balanseerimis outsikuteta. Kuid tänapäeva lipod omavad kõik balanseerimise otsa

Postitatud: 11.11.2007 19:25
Postitas lauri
balanseerida saad eraldi balancerit kasutades või siis akuelemente ükshaaval täis või tühjaks laadides akupaki küljes oleva väljavõtte abil. Igal normaalsel akupakil peab olema eraldi väljavõte iga elemendi kohta. Kahjuks on nende väljavõtete probleem selles, et puudub ühtne pistiku-standard ja igal tootjal on see erinev...

Postitatud: 16.11.2007 22:23
Postitas ollo
Asi on VÄGA tõsine. Norrakad on ajutiselt katkestanud KÕIK elektriautomudelite võistlused kuni selle aasta lõpuni, kuna viimasel nende üritusel toimus kaks plahvatust, milles õnneks keegi viga ei saanud.

Brittide föderatsioon BRCA on pannud veebi välja väikse infojutu viimase aja sündmuste taustal:
http://brca.org/BRCA/elecboard/news/200 ... actice.htm

Postitatud: 18.11.2007 00:15
Postitas lauri
Soovitustest jäi silma "Use a maximum Delta-Peak setting of 3mV per cell" - see on nüüd küll vist veidi üle (alla) pakutud?

Karm uudis muidugi. Huvitav miks seal Norras need akud plahvatasid ja kuidas akud pakki olid pandud? Järsku oli seal lihtsalt üks leidlik loll, kes suutis midagi uut ja plahvatusohtlikku välja mõelda...

Postitatud: 18.11.2007 09:26
Postitas ollo
Norra ühest plavatusest on pisut juttu ka rctech.com foorumi vastavas threadis:
http://www.rctech.net/forum/showthread.php?t=189902
Konkreetse omaniku jutt asjast:
http://www.rctech.net/forum/showpost.ph ... stcount=36
Eestikeelne lüikokkuvõte - tüüp oli selle paki laadimiseks laenanud sõbra käest laadija, kuna ta enda oma parajasti tühjendas eelmist pakki. Sõbra laadijal oli peak seatud 6mV/purk peale (ta ise kasutab tavaliselt 3mV). Akumatcheri soovitus oli 5mV... Ühel ilusal hetkel pani tüüp tähele, et aku "keeb" ja viskas selle nii kaugele kui sai (tõeline Matrossov), mõned sekundid hiljem käis pauk.

3mV/purk ei ole minuarust vähe, võibolla sõltub laadijast? Mina olen viimasel ajal laadinud IB4200 akusid 5.5A, 1-2mV/purk (laadijaks LRP Pulsar 2) ja on toiminud suurepäraselt. 3mV settinguga lähevad minu akud igatahes juba päris soojaks (50C kanti ja üle).

Viimased IB akude seeriad (koodiga "AZCWT") on keelatud juba üsna mitmes riigis. Samas need Norras plahvatanud akud olid aastajagu vanad, ehk kaugeltki mitte viimasest seeriast.

Postitatud: 18.11.2007 13:19
Postitas lauri
Pilt
Usutavalt siis Norra plahvatuse põhjustaja ja tagajärjg....

Postitatud: 20.11.2007 00:23
Postitas Arps
Following up on the decision by the Norwegian federation to stop all EP racing until the new year in response to the safety hazard of exploding NiMh cells, a number of other countries have also reacted, however so far not as strictly. Neighbours Sweden decided to just ban a certain batch of the offending IB4200 cells, as have Belgium, and racing will continue as normal, while the BRCA in the UK have advised their members on the best way to handle, use and charge NiMh cells. In the meantime the Intellect Battery Co. have now supplied the batch numbers which may contain cells that could potentially explode when subjected to race type conditions

The Intellect Battery Co. have now supplied the following cell Batch No’s., which may contain cells that could explode when subjected to race type conditions :-

ARAET, AZCWT, BNCWT, BNDST, BRAET, BZAWT

Allikas http://www.redrc.net/2007/11/federation ... #more-6584

Postitatud: 06.05.2008 10:18
Postitas leho57
ei hakanud uut teemat tegema aga mul oleks küsimus, mis juhtub kui üks 6cell NiMH akupakk NiCd reziimis täis laadida? kas nüüd võib aku minema visata? nimelt mul juhtus selline asi...kogemata muidugi :D

Postitatud: 14.08.2008 13:12
Postitas motokrosser
Oskab keegi aidata, kaua laeb 3A-ne laadija 5000mahist 7,4 voldist akut?

Postitatud: 14.08.2008 13:25
Postitas edvin
5/3=1,6666666666666666 tundi

Seega teoorias ca 1h 40 min.

Postitatud: 14.08.2008 13:31
Postitas tomkar
motokrosser kirjutas:Oskab keegi aidata, kaua laeb 3A-ne laadija 5000mahist 7,4 voldist akut?
5000mahine 7,4 volti lõhnab LiPo järgi... Kasuta siis ikka kindlasti ka lipo laadijat...

Postitatud: 14.08.2008 13:33
Postitas motokrosser
On olemas.Lihtsalt kontrollisin igaksjuhuks.
Uut laadijat lihsalt vaja osta.

Postitatud: 14.08.2008 13:34
Postitas motokrosser
On olemas.Lihtsalt kontrollisin igaksjuhuks.
Uut laadijat lihsalt vaja osta.

enivei foorum viskab mingit postitamis bugi pidevalt

edit: keegi võib viimased viis posti kustudada :P :oops:

Postitatud: 14.08.2008 15:27
Postitas tomkar
motokrosser kirjutas:On olemas.Lihtsalt kontrollisin igaksjuhuks.
Uut laadijat lihsalt vaja osta.
enivei foorum viskab mingit postitamis bugi pidevalt
edit: keegi võib viimased viis posti kustudada :P :oops:
Keegi, kelle aadressi pole enam olemas/kast täis vms. on tellinud endale selle teema jälgimise/teavituse...

Postitatud: 14.08.2008 19:33
Postitas ollo
Nii lihtsalt infoks, et mina lasin EMil ühe NiMH purgi õhku. Võtsin laadimast aku, panin auto peale ja läksin starti. Algusest peale ei tahtnud eriti kulgeda, aga kuidagimoodi ikka veeres, ma ei mäleta kas päris lõpuni või mis toimus. Igatahes peale sõitu oli üks purk pakis kaane maha visanud ja pisut oma kuju muutnud :) Õnneks ei läinud ilmselt suure pauguga, sest see pauk oleks tulnud täpselt kiirusregulaatori pihta...
Juhtus asi finaalitrennis, kui ma õigesti mäletan... igatahes mitte võistlussõidus.
Tagantjärele tarkusena oli selle purgi plastkest (shrink wrap) juba enne sulanud ilmega, ehk ta oli kõvasti kuuma saanud. Ma ei võtnud seda laadima pannes väga tõsise ähvardusena (pealegi oli tegemist ainult trenniga), aga oleks pidanud.

Postitatud: 14.08.2008 20:10
Postitas lauri
Kõrvuti pakis olevad akud võivad ju üpris lihtsalt omavahel kesta pidi lühisesse minna. Tulemuseks see, et üks aku lühistub. Kas see ei saanud juhtuda? Ma olen koguaeg imestanud, kuidas need külg-külje-kõrval kokku liimitud purgid niigi hästi vastu peavad ja omavahel lühisesse ei lähe :roll:

Postitatud: 14.08.2008 22:22
Postitas ollo
ei usu, selle koha pealt olid kestad veel üsna head :) Pigem oli tegu teistest nõrgema purgiga, mis oli eelnevalt peksa saanud (=liiga tühjaks sõidetud või seistes ära kukkunud). Peale nulli kukkumist kipub 4600 akust järele jääma nii umbes 3600 ja nagu arvata, on ta edaspidine elu üsna valus - saab teistest enne täis ehk laetakse pidevalt üle ja saab teistest enne ka tühjaks, ehk pekstakse pidevalt nulli või isegi miinusesse :)

Postitatud: 19.09.2008 08:15
Postitas tomkar
Saabus üks hea jutuke LRP'st NiMH akude kohta
Tüübid, otstarve ning hoidmine.
LRP kirjutas:These are the 4 different, EFRA approved types of VTEC competition cells:
LRP VTEC SC-4000UP “Longlife”
- ideal all-round cell for all applications in R/C model-making and hobby
- extremely though cell, with lowest internal resistance
- can be stored over a long period of time without any disadvantages!
- recommended especially for 1/10 Offroad and 1/10 Touring club racing
- European 2wd offroad champion 2008.
LRP HV˛ VTEC SC-4100UHV “Stock Spec”
- Specially developed for stock racing
- provides maximum voltage over the complete runtime and lowest internal resistance
- maximum performance out of your stock motor!
LRP HV˛ VTEC SC-4600UP “Big Mama & Fat Cobra”
- both cells are for high-level modified racing
- outstanding performance, maximum voltage and lowest internal resistance
- maximum capacity
- by providing highest power over the complete runtime these competition cells will boost your motor to new rpm dimensions!
- the choice of the interantional LRP Factory Team
Special Treatment and care of VTEC batteries
Battery performance is a important part of the overall performance of a R/C racing car in basically each electric class. The VTEC SC-cells are high-performance cells, developed and manufactured for competition use. Therefore they need a special treatment and care to always keep the performance of the batteries in the highest level during their livecycle.
Based on all the battery testing of the LRP R&D Team, we have updated our original Concept Battery Conditioner for the new generation of NiMh competition cells – the Concept Battery Conditioner 2.
The entire discharge process of each single cell is controlled by a microprocessor for best possible battery treatment. We recommend to use a discharge cut-off voltage of 0.9V per cell for NiMH batteries. This value is also used with great success by our worldwide Factory Team. You should never discharge NiMH cells lower than 0.8V. The defined discharging not only optimises the performance of your pack – it also increases the lifespan of your battery!
It is very important not to use a fan to cool your NiMH batteries during charging as this will increase the internal resistance of the cell which results in a lower performance. In addition to that you always get the best performance out of your VTEC cell when you charge the battery just in time for the race. The earlier your batteries peaks before the race, the less power they will deliver. It’s best to have less then 5 minutes from the end of the charging process to the beginning of your race. Many of our team drivers already put the battery into the car before they start charging. This way they can charge the battery just in time for the race.
If you are not using your battery pack for several days/weeks, under no circumstances it shall be stored fully discharged. Storing of fully discharged NiMH batteries even for just a few days immediately damages the cells. We recommend to store your NiMH battery packs with some capacity left in them. A common way to do this is to partially charge the empty battery with 1C for 25 minutes. You can then store the pack for at least 4 weeks at a temperature of 20°C without any problems.
Proper storage of NIMH competition cells is very important! Under no circumstances the cells shall be stored fully discharged. If a distributor or dealer has a battery pack or single cells which are discharged, they have to be recharged by the distributor/dealer.
We recommend to use the LRP Concept Conditioner 2 to first discharge all cells down to 1V per cell. After that you can leave the cells in the Concept Battery Conditioner 2 but make sure that the 12V input is disconnected! Now you can easily charge 4-, 5- or 6 single cells as one battery pack with your Pulsar Competition Charger 3, because the Battery Conditioner connects the cells together. You do not need to charge each cell separately! Please charge the batteries up to a capacity of 2500mah.

Postitatud: 20.04.2009 19:11
Postitas Faasan
Minul on nüüd siuke mure, et akut vastuvõtja külge ühendades läheb aku mõne hetkega tulikuumaks. Mis on lühises? Muide jutt käib NiMh akust.

Postitatud: 20.04.2009 20:35
Postitas ollo
Ega seal muud olla ei saa, kui et p..s on a)aku või b)laadija.

Postitatud: 20.04.2009 20:38
Postitas lauri
või saatja

Postitatud: 20.04.2009 21:09
Postitas Faasan
Vabanda eksisin, tegelt on tegemist vastuvõtjaga. Sorry! kas sellest ei või peeti minna, kui selle aku juhtme korra valet pidi sisse panin (kuigi oma vanal perfex-il sai alguses pandud u. 30min-ks juhe valet pidi sisse ja imestatud miks ei tööta :lol: )? Vastuvõtja ise on kuu aega vana. Ei taha loota, et sai hunnik pappi tuulde lastud. Ja ei läinud kuumaks mitte ainult aku vaida ka lüliti ja aku vaheline pistik läks siga kuumaks, kuid vastuvõtjasse ei jõudnud mingit voolu, kuumaks ka ei läinud. Laadija ka ei saa peetis olla, sest peale viimast laadimist aku töötas, nüüd järsku pani jäika. Laadijale lükan aku taha, näitab 5,12V (4,8 voldine aku on minul). Aga noh samas aku elemendid või misiganes on ka pisut kohtlaselt peal (üks natuke tahapoole nihkunud).Vabandage segase jutu pärast. Olen väsinud.

Postitatud: 20.04.2009 21:35
Postitas ollo
sorry, ma lugesin uimase peaga eelnevat juttu... laadijas ei saa muidugi mingit probleemi olla :) Aga sul on maha põlenud juhtmed, lüliti, vastuvõtja või siis mõni neist asjadest, mis sul veel vastuvõtja küljes on (servo, ESC või misiganes). Alustaks lülitist ja juhtmetest, need on tihti kõige kurja juured...

Postitatud: 21.04.2009 07:41
Postitas Faasan
viskasin lüliti vahelt välja.... aku ikka kuum. Järgi jäävad aku või vastuvõtja või servo, kuid akul on üks element nihkunud mingi 1mm. Seal ei või midagi lühises olla? Aga kui koju jõuan, siis eks proovin patareidega, mul see neljane misiganes vidin.

Postitatud: 21.04.2009 08:02
Postitas h6bekuul
lühis on selle "kala" nimi....tester abx!

Postitatud: 21.04.2009 08:06
Postitas R0mm
servosid on lihtne testida, võta vastuvõtja küljest lahti. Kui aku ikka kuumaks läheb, siis servodes asi pole. Võimalusel proovi teist akut, kui see sama trikki teeb ilma et servod järgi oleks, siis vastuvõtja lühises. Kui ei tee, siis on see kuumenev aku ise katki.

Postitatud: 21.04.2009 08:11
Postitas Faasan
Ok! Selge, kui koju jõuan, proovin järgi.

Postitatud: 21.04.2009 16:56
Postitas Faasan
Saigi siis koju jõutud ja kohe asja kallale mindud. Asi oli hoopis selles, et vastuvõtjal on seal servo aukudes kolm väikest postikest (või misiganes) mis lähevad servo pistiku sisse. Rooli servo + ja - postikesed olid kokku paindunud. Kruvikaga udjasin ta sirgeks ja ongi nagu uus. :) Ja aitäh kõigile abi eest.

Postitatud: 21.04.2009 17:02
Postitas lauri
Tore kuulda, et kõik korras... kuid tulevikuks:

Before You Ask

Before asking a technical question by e-mail, or in a newsgroup, or on a website chat board, do the following:

1.Try to find an answer by searching the archives of the forum you plan to post to.
2.Try to find an answer by searching the Web.
3.Try to find an answer by reading the manual.
4.Try to find an answer by reading a FAQ.
5.Try to find an answer by inspection or experimentation.
6.Try to find an answer by asking a skilled friend.

When you ask your question, display the fact that you have done these things first; this will help establish that you're not being a lazy sponge and wasting people's time. Better yet, display what you have learned from doing these things. We like answering questions for people who have demonstrated they can learn from the answers.

Postitatud: 21.04.2009 19:59
Postitas Faasan
...

Postitatud: 21.04.2009 21:04
Postitas h6bekuul
cool..."postikesed koos"...hakkangi seda väljendid ütlema lühise asemel :)

Postitatud: 21.04.2009 21:33
Postitas R0mm
No mis te norite nüüd, sündides olime kõik lollid, elu ongi õppimiseks ja foorum murede arutamiseks :wink:

Postitatud: 22.04.2009 08:33
Postitas ollo
Foorum võib ju murede arutamiseks olla, aga kui keegi kurdab, et jook ei lähe kõrist alla, siis tõesti on läbi foorumi keeruline ära arvata, et tüübil on suu kinni teibitud. Enne küsimuse postitamist võiks rahulikult maha istuda ja 30 sekundit oma "probleemile" mõttega otsa vaadata, tuleb alati kasuks.

Postitatud: 03.05.2009 20:17
Postitas motokrosser
Üldiselt ei mõista ma siiamaani, kas liposi on vaja tühjakslaadida?
Ma hoian oma lipo-si koguaeg täis, aga kas saab midagi paremini tema?

Postitatud: 03.05.2009 20:47
Postitas JazZ
motokrosser kirjutas:Üldiselt ei mõista ma siiamaani, kas liposi on vaja tühjakslaadida?
Ma hoian oma lipo-si koguaeg täis, aga kas saab midagi paremini tema?
Liposid ei ole vaja enne laadimist tühjaks laadida.
Pikemat aega säilitada soovitatakse neid aga nominaalpinge juures.

Nii et saad küll midagi paremini teha. Kui tead, et lähipäevil ei tarbi, siis ära neid täis lae. Eeldusel et Sa neid päris ära ei piinanud ja pinge ikka kuskil nominaalpinge kandis on.

Postitatud: 03.05.2009 20:57
Postitas motokrosser
Aga kui tühjakslaadijat pole siis kui tihti laadida?

Postitatud: 04.05.2009 06:32
Postitas JazZ
motokrosser kirjutas:Aga kui tühjakslaadijat pole siis kui tihti laadida?
Mismõttes? Sa ju ikka kasutad ka oma akusid? Või nad seisavad Sul ainult kapi äärel täis laetuna?
Peale kasutamist ära teda lihtsalt täis lae enne kui jälle kasutada soovid. Või kui Sa tada liiga palju piinasid, siis lae nii palju, et pinge oleks 3,7V elemendi kohta.
Mina üldiselt kasutan lipo akust mitte rohkem kui 80% mahtuvusest ja siis jätan ta seisma kuni jälle kasutada tahan, alles siis laen uuesti täis.

Postitatud: 04.05.2009 10:04
Postitas motokrosser
Krt :)
Ma olen arusaanud, et kui nad tühjalt seisavad nad JÄEVAD ka tühjaks.

Postitatud: 04.05.2009 11:17
Postitas JazZ
motokrosser kirjutas:Krt :)
Ma olen arusaanud, et kui nad tühjalt seisavad nad JÄEVAD ka tühjaks.
Ega nad ise täis ei lähe jah ;)
Mida Sa mõtled tühjalt all? Lipo akust ei tohi üldse rohkem kui 80% mahtuvusest välja imeda, seega aku ei ole ka kunagi tühi. Mina kasutan akust 70-80% ja nii ma nad ka seisma jätan, laen alles siis kui jälle kasutan.

Postitatud: 04.05.2009 14:13
Postitas motokrosser
üks aku lihtsalt seisab praegu.
Aga ma sain aru, et kui sa jätad ta pooltühjalt vedelema siis tast eriti elulooma ei saa.
Aga KUI tühjaks laadida, siis kui tühjaks?

Postitatud: 04.05.2009 15:06
Postitas lauri
motokrosser kirjutas:Aga ma sain aru, et kui sa jätad ta pooltühjalt vedelema siis tast eriti elulooma ei saa.
Kus sa selle välja lugesid LiPo kohta? Ei ole nii...

Postitatud: 04.05.2009 15:14
Postitas JazZ
lauri kirjutas:
motokrosser kirjutas:Aga ma sain aru, et kui sa jätad ta pooltühjalt vedelema siis tast eriti elulooma ei saa.
Kus sa selle välja lugesid LiPo kohta? Ei ole nii...
Pigem ei ole hea lipot täis laetuna pikaks ajaks seisma jätta.

Kui tühjaks laed, siis tee seda kuni nominaalpingeni. Parematel laadijatel on kohe selline funktsioon (storage), mis laeb aku nominaalpingeni, ise vaatab kas laeb juurde või vähemaks.

Postitatud: 19.05.2009 16:04
Postitas motokrosser
Kuidas arvutada lipo maksimaalset laadimisvoolu?

Postitatud: 19.05.2009 16:44
Postitas lauri
Võrdeline mahtuvusega ehk näiteks 4500mAh = 4500mA = 4.5A