Tomps112 kirjutas: ↑17.03.2020 19:43
Tere, vahetasin väiksema hammasratta suurema vastu (23t pinoni), kas peabki olema kõvasti väiksem kiirendus või tegin miskit valesti.
Aga mitu hammast sellel hammasrattal oli, mille välja vahetasid? Ja kas räägid õigesti ikka kiirendusest või mõtled kiirust?
Pinion hammasratta hammaste arvu suurendamine x korda suurendab ka (sama mootori pöörete juures) lõppkiirust x korda. Samas jälle kui hammaste arv väheneb, siis ka lõppkiirus väheneb, kuid jõud rattale ja kiirendus suureneb.
Näited:
Kui 17T pinioni korral sõidab auto 40km/h, siis vahetades pinioni 23T hammasratta vastu muutub auto kiirus:
23T/17T*40km/h=54,1km/h ehk kasvab 1,35 korda.
Samas väheneb aga mootori jõuõlg selles ülekandes 1,35 korda (23T/17T=1,35). Ehk siis Sinu jaoks kiirenduse võime väheneb.
Kuna nüüd auto liigutamisel avaldub mootorile suurem koormus (1,35 korda), siis ka mootor ja regulaator saavad suurema koormuse ja kuumenevad kiiremini.
Aga kui enne oli 30T pinion ja nüüd panid 23T pinioni, siis lõppkiirus vähenes. Ehk siis uus lõppkiirus on eelmisega võrreldes 23T/30T=0,7666..x.
Kui siis 30T korral sõitis auto 40km/h siis 23T pinioni korral 40km/h*0,7666=30,7km/h.
Aga kiirendus võime jälle kuni selle kiiruseni on parem (ratas kaabib juba kergema näpu vajutuse korral).
Kui oled käikudega jalgrattaga sõitnud, siis sama olukord on ratta käikude vahetamisega. Vahetades taga suurema hammasratta peale on kergem vändata, kuid lõppkiirus väiksem ja kui väiksema peale, siis lõppkiirus suurem, kuid raske vändata.