küsimus akudelaadimise kohta

Siin kategoorias leiad erinevaid lihtsamaid ja keerulisemaid nippe ja artikleid kuidas oma mudelit paremaks putitada.
Vasta
Kasutaja avatar
525ixtouring
Postitusi: 57
Liitunud: 20.03.2006 14:20
Asukoht: Tallinn,Lasnamäe
Kontakt:

küsimus akudelaadimise kohta

Postitus Postitas 525ixtouring » 15.05.2006 10:43

Kas saate öelda mis on parim variant patareide laadimiseks? Mitu amprit saab näiteks panna kui ma laadin 8 x 2300mAh AA tüüpi akut korraga?
Mis vahe on kui ma laadin 8 x 2300mAh või 4 x 2300mAh või 5 x 2300mAh korraga?
Kas on vaja vaadata kui palju mAh kirjas on (1300 - 2700)?
Missugused akud on kõige parem osta kas Ni-Cd vУi Ni-Mh?

Ette tänades.
aivar
5295197

Kasutaja avatar
kpihus
Postitusi: 1396
Liitunud: 04.04.2006 09:34
Kontakt:

Re: küsimus akudelaadimise kohta

Postitus Postitas kpihus » 15.05.2006 10:57

525ixtouring kirjutas:Kas saate öelda mis on parim variant patareide laadimiseks? Mitu amprit saab näiteks panna kui ma laadin 8 x 2300mAh AA tüüpi akut korraga?
amprid ei sõltu elementide arvust. Kui sul on 8 akut järjestiku yhendatud, mis kõik on 2300 mAh, siis kogu mahtuvus on ikka 2300 mAh. Lihtsalt kui sul on 8 purki korraga laadimises, siis peab laadimis pinge olema 8 korda suurem kui yhe purgi oma. Aga tava laadimise puhul võik vool olla 10% kogu mahtuvusest, ehk siis 230 mAh, siis on laadimine kõige akusõbralikum. Kui kiiremini tahad täis saada, siis pane rohkem voolu.

525ixtouring kirjutas: Mis vahe on kui ma laadin 8 x 2300mAh või 4 x 2300mAh või 5 x 2300mAh korraga?
laadimis pinge peab niipalju kordi suurem olema.
525ixtouring kirjutas: Kas on vaja vaadata kui palju mAh kirjas on (1300 - 2700)?
On kyll, kuna laadimis vool sõltub sellest.
525ixtouring kirjutas: Missugused akud on kõige parem osta kas Ni-Cd vУi Ni-Mh?
Siin saab minu mõistus otsa, Ni-Mh vist oli odavam ja Ni-Cd väiksema mälu effektiga. Targemad ehk kommenteerivad.
525ixtouring kirjutas: Ette tänades.
Aga palun :)

Kasutaja avatar
eerikkarts
Postitusi: 1005
Liitunud: 24.01.2006 21:59

Postitus Postitas eerikkarts » 15.05.2006 11:21

NiMh akud reeglina peavad kiirlaadimist vastu mitte rohkem kui 1C
näit Valem on 3600/1C=Aeg tundides
C=aku mahtuvus mAh

Kiirlaadimine reeglina 1C
Normaalne laadimine 0,1C
3600/1*2300mAh ~1,57h
3600/0,1*2300m~15,6h

NiCd akud kohati kannatavad ka kõrgemat laadimise voolu 2C-3C
Kõik Muidugi sõltub akudest kui suure laadimis voolu lubab akutootja kiirlaadimiseks.

Vahe kas laed 8, 5 või 4 akut korraga on otseselt laadimise pinges

Kindlasti vaja teada mitu mAh sul akud on selle järgi saad määrata kui palju laadimise voolu akudele anda. Üle max laadimise voollu küpsetad aku lihtsalt sisse aku eluiga drastiliselt kukub! Akudele temperatuur 40C on juba eluohtlik.

NiMh akud on suuremate mahtuvusega ja võimsusega looduse sõbralikumad ei oma nö mäluefekti (aku mahtuvus ei lange kui ei lae akut pidevalt tühjaks), kuid on väga temperatuuri tundlikud. Näit miinus kraadide juures aku mahtuvus drastiliselt kukub
NiCd akud vanema tehnoloogiaga kahjulikumad looduse suhtes on nõks nõrgemad võimsuse poolest. Pidavat omama mäluefekti (kui ei lae akut pidevalt täiesti tühjaks ja vahebeal laetakse täis siis mahtuvus väheneb) kuid tootjad väidavad et uued NiCd akud on vabad sellest probleemist ja kõige suurem pluss on nendel et nad ei ole nii tundlikud keskkonna temperatuurile. Nimelt miinus kraadides aku mahtuvus ei lange eriti seega peab kauem vastu

tulnuk
Postitusi: 60
Liitunud: 27.07.2005 16:19
Asukoht: tartu

Postitus Postitas tulnuk » 18.05.2006 17:14

See NiCd akude mäluefekt on akudel seda rohkem tuntav, mida vanemad on akud. NiCd akude kahjuks räägib veel üpris tundavalt suurem kaal, mis on vähemalt lennukite puhul sageli tähtis.

andy
Postitusi: 1
Liitunud: 06.01.2007 18:54

Postitus Postitas andy » 06.01.2007 22:09

aga mul selline probleem ja ei oska midagi teha... nimelt on mul duracell nimh akud, aga panasonicu laadija. Laadija peal on kirjutatud: "NiCd charger"....kas sellega võib siis ka NiMh akusid laadida?
Aitäh.

Kasutaja avatar
kpihus
Postitusi: 1396
Liitunud: 04.04.2006 09:34
Kontakt:

Postitus Postitas kpihus » 06.01.2007 22:56

andy kirjutas:aga mul selline probleem ja ei oska midagi teha... nimelt on mul duracell nimh akud, aga panasonicu laadija. Laadija peal on kirjutatud: "NiCd charger"....kas sellega võib siis ka NiMh akusid laadida?
Aitäh.
äärmisel juhul võib. Kui on Delta Peak laadija, siis võib vähem, kui tavaline, siis pole suurt vahet.

Delta PEak'iga on nimelt see jama, et Ni-Cd akudel on täis saades pinge lang suurem, kui Ni-Mh akudel. Kui laadija on häälestatud Ni-Cd akudel peale ja laadida Ni-Mh akut, siis lihtsalt laadija ei saa aku täitumisest nii kiiresti aru, kui vaja oleks ja on oht üle laadida, mis omakorda tähendab, et aku läheb keema ja rikneb.
[url=http://www.geopeitus.ee/?p=200][img]http://www.geopeitus.ee/ug/gpnupp.gif[/img][/url]

Kasutaja avatar
RandoM
Postitusi: 4203
Liitunud: 23.08.2005 21:47
Kontakt:

Postitus Postitas RandoM » 06.01.2007 23:46

tulnuk kirjutas:See NiCd akude mäluefekt on akudel seda rohkem tuntav, mida vanemad on akud. NiCd akude kahjuks räägib veel üpris tundavalt suurem kaal, mis on vähemalt lennukite puhul sageli tähtis.
Ee, oled sa nüüd ikka kindel selle kaalu osas?
"Võidusõidu autol käivad võidusõidu tükid"

Balti MV võitja 2007;2009.

saue HOBIzone
droonipood.ee
random videos from random events

Kasutaja avatar
lauri
pistik.com
Postitusi: 2612
Liitunud: 10.04.2006 20:40
Kontakt:

Postitus Postitas lauri » 07.01.2007 00:23

NiMH on parem Wh/g suhe kui NiCd
Lauri Laidna - http://www.pistik.com" onclick="window.open(this.href);return false;
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]

tuhkur
Postitusi: 135
Liitunud: 29.05.2008 22:47
Asukoht: Haapsalu

Postitus Postitas tuhkur » 08.10.2008 07:08

mul ka küsimus

On NIMH saatja aku.

Kas siis nende akude laadimine ei sõltu üldse pingest?
Vaid ainult mahtuvusest?

Ehk siis aku on 9.6v ja 1.7Ah
kokku on pakis 8 akut. ühendatud on nad siis vist järjest? Ja palju ühe elemendi pinge on?(sellele küsimusele leidsin juba vastuse...ehk siis 1.2V)

Pealt loen saksa keeles välja ,et kiirlaadimisel võib laadida max 1a

leidsin nüüd ka pistiku foorumist omale vähe tarkust juurde... ehk siis sain teada mille järgi laadia laadimise lõpetab...
lauri kirjutas: Need computeriga laadijad on 99% deltapeak laadijad, ehk siis lülitavad laadimisprotsessi välja mitte pinge tõusu, vaid pinge langemise peale (olenevalt akutüübist ja laadijast nii 10-30mV). Minu Graupneri laadija on laadimise katkestanud mõnikord siis, kui on halb kontakt olnud. Halva kontakti tõttu langeb pinge ja laadija arvab, et aku on täis!

Proovi saatja akut ikka mingi 500mA manuaal-rezhiimis laadida kuni aku on käega katsutavalt soe (40-50kraadi). Kui laadija laadimise lõetab, kas aku on soe? See on kõige kindlam meetod teada saada, kas akupakk on täis (ei kehti siis, kui mingi üliväikese vooluga laed, siis võib tekkida oht üle laadida, kuna aku ei jõua soojeneda).

ollo
Postitusi: 1613
Liitunud: 27.07.2005 14:47
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas ollo » 08.10.2008 09:42

lauri kirjutas:NiMH on parem Wh/g suhe kui NiCd
Wh/g suhe võib ju parem olla, aga küsimus on vahel hoopis näiteks selles, kas 8xAA NiCd akut kaaluvad rohkem, kui 8xAA NiMH akut? Mahtuvus loomulikult on samade füüsiliste mõõtude juures NiCd'l väiksem, aga ma ei panustaks sellele, et kaal vältimatult suurem on.

ollo
Postitusi: 1613
Liitunud: 27.07.2005 14:47
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas ollo » 08.10.2008 09:50

tuhkur kirjutas:mul ka küsimus

On NIMH saatja aku.

Kas siis nende akude laadimine ei sõltu üldse pingest?
Vaid ainult mahtuvusest?

Ehk siis aku on 9.6v ja 1.7Ah
kokku on pakis 8 akut. ühendatud on nad siis vist järjest? Ja palju ühe elemendi pinge on?(sellele küsimusele leidsin juba vastuse...ehk siis 1.2V)
Pingest sõltub niipalju, et su laadija peab suutma akude pingest suuremat pinget välja anda, muidu ei saa laadimisvoolu tekkida. Laadimise ajal võib ühe akupurgi pinge ronida ligi 1.5 voldini, p..s akude puhul rohkemgi, mis teeb 8 purgi pingeks kokku üle 12 voldi. Kui sa sellist asja üritad laadida näiteks 12V toiteploki ja sellise laadijaga, mis pinget tõsta ei oska, siis üle 11.5 voldi sealt laadijast kunagi välja ei tule (sest umbes 0.5V jääb ka laadija lõputransi peale) ja täis need akud ei saa. Reaalses elus näeb see välja nii, et laadija karjub "input low" ja laadimisvool järjest kukub.
Kui sul on mõni lendurite miljoni-purgi-laadija, siis see ei ole probleem, need oskavad ise pinget kordistada. Automajanduses kasutatavad laadijad tüüpiliselt ei oska, sest seda pole vaja. 14(.4)V toiteploki ja kordistita laadijaga õnnestub ka 8 purgi laadimine suurepäraselt.

tuhkur
Postitusi: 135
Liitunud: 29.05.2008 22:47
Asukoht: Haapsalu

Postitus Postitas tuhkur » 08.10.2008 10:09

no laadia laeb mul liposi ka jah...
liposi laeb kuni 6S
Nimh kuni 15S


Hetkel laen 0.5 Ampriga
Laadimis hetkel näitab pingeks 12.3V
Ja mittelaadimisel langes 11.77V peale

See kui mõni element on nässus ja pinge üle 12V on peaks olema siis kui laadimist ei toimu või laadimis ajal?
Viimati muutis tuhkur, 08.10.2008 10:25, muudetud 1 kord kokku.

ollo
Postitusi: 1613
Liitunud: 27.07.2005 14:47
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas ollo » 08.10.2008 10:21

See, kas ta liposid laeb, ei ole üldse oluline. Määrav on see, kas ta on etet nähtud rohkema, kui 8 purgi (või üle 3S LiPo) laadimiseks. Kui jah, siis tõenäoliselt on tal sisseehitatud pingekordisti.
Kui pinge laadimise ajal tõuseb üle 12V, ei tähenda veel, et akud päris nässus on, neil on lihtsalt suur sisetakistus (= nad ei anna suurt voolu välja, aga seda pole igas rakenduses ka vaja).

Kasutaja avatar
lauri
pistik.com
Postitusi: 2612
Liitunud: 10.04.2006 20:40
Kontakt:

Postitus Postitas lauri » 08.10.2008 10:43

Isegi 0.5A voolu puhul jääb mingi pinge kontaktidele ja juhtmele (eriti kui see pikk ja peenikene on!). Laadija pinge näit seega ei vasta kunagi 100%-liselt aku pingele. Pealegi ei pruugi laadija pinget üldsegi väga täpselt näidata. 0.2V siia-sinna aga ei tee paha, kuna laadija lõpetab laadimise deltaV järgi ehk siis pingemuudu järgi. Seal pole vahet kas pingenäidu viga on konstantselt 0.2V siia või sinna ;)

Kas tahad aku seisukorda teada?

Kui jändad saatja akuga, siis võta see saatjast välja ja ühenda otse laadijaga (läbi saatja-laadimispesa tühjaks laadimine VÕIB halvasti lõppeda). Lae tühjaks (1V elemendi kohta ehk 8V-ni) mingi mõistliku vooluga, näiteks 1-2A. Lae täis 0.5-1C vooluga ehk selle aku puhul siis kuskil 0.5-1A-ga näiteks. Lae tühjaks 0.3A vooluga (saatja reaalselt tarbib kuni 0.3A). Vaata, mitu mAh akust välja tuli.

Pinge järgi aku "seisukorda" ennustada on suhteliselt....
Lauri Laidna - http://www.pistik.com" onclick="window.open(this.href);return false;
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]

tuhkur
Postitusi: 135
Liitunud: 29.05.2008 22:47
Asukoht: Haapsalu

Postitus Postitas tuhkur » 18.10.2008 15:17

...küsiks veel ,et kas ma oma laadiaga võiks siis saada laadida ka näiteks akutrelli akut?

Kasutaja avatar
lauri
pistik.com
Postitusi: 2612
Liitunud: 10.04.2006 20:40
Kontakt:

Postitus Postitas lauri » 18.10.2008 20:37

Oleneb, mis akud sul seal akutrelli akupakis on. Minu omas om 12tk NiCd purke ja olen korduvalt mudelilaadijat kasutanud selle laadimiseks - saab suurema vooluga laadida ja näen, palju sisse läks.

Kui sul näiteks DeWalt 36V akupakk on, siis selle jaoks on vaja laadija LiFePo4 rezhiimi kasutada jne... ehket TEA MIDA TEED ja võib teha küll ;)
Lauri Laidna - http://www.pistik.com" onclick="window.open(this.href);return false;
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]

tuhkur
Postitusi: 135
Liitunud: 29.05.2008 22:47
Asukoht: Haapsalu

Postitus Postitas tuhkur » 30.12.2008 20:39

Küsiks veel ,et kas läpaka akut saab ka laadida?
Või õigemini äkki kidagi paremaks muuta.
Sest ma nüüd ei tea aga kui laen aku täis siis paari päeva või nädala pärast on aku tõhi või tühjenenud.
Kas see peabki nii olema...

Aga akutrelli aku laadimisest. Olen neid küll lammutanud aga hetkel ei meenu miks akul on 3 otsa?

Ehk siis kuidas laadijat ühendada? Enamus akudel olen vaadanud ,et on 3 otsa...

Läpaka akuks on liion 10,...V ja hunnik klemme...ehk pole enam nii lihtne nagu akutrelli aku...
[size=75] Gaui EP550 // T-rex 450SE //Honey bee king II//Lama V4
CH 77/63 [/size]

peugeot206
Postitusi: 44
Liitunud: 11.11.2006 15:17

Postitus Postitas peugeot206 » 30.12.2008 21:06

tuhkur kirjutas: Aga akutrelli aku laadimisest. Olen neid küll lammutanud aga hetkel ei meenu miks akul on 3 otsa?

Ehk siis kuidas laadijat ühendada? Enamus akudel olen vaadanud ,et on 3 otsa...
kõikidel akutrelli akudel on juhuslikult 3klemmi!miks?kui trelli laiali lammutad leiad akukoha pealt vaid 2klemmise pistiku või mis iganes to on.aga see keskmine on laadmise jaoks.läbi kolme klemmi korraga vool liigub ning toimib laadimine :wink: ja tegelikult on akutrelli akud jube vastupidavad,lihtsalt nende suurus annab soovida(liiga suured mudelile)
projekt käsil

rallikas
Postitusi: 670
Liitunud: 01.06.2006 16:37

Postitus Postitas rallikas » 30.12.2008 21:22

Akutrelli akudes on sees täpselt samad purgid mis tavalistel 1/10 elektrika "stick" akudel, lihtsalt plastikkesta sees on rohkem purke.
Keskmise klemmi all on mingi andur- arvatavasti temperatuuri!? Seda on vaja ainult originaal laadijaga laadimisel.

Kasutaja avatar
tomkar
hpi.ee
Postitusi: 2917
Liitunud: 10.06.2005 12:51
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas tomkar » 30.12.2008 22:26

Läppari akut ei soovita hakata ise suvalise ajsga laadima juhul kui sa pole 100% kindel selles, mida teed.
HPI, HotBodies, EDIT, LRP, 456MB

peugeot206
Postitusi: 44
Liitunud: 11.11.2006 15:17

Postitus Postitas peugeot206 » 31.12.2008 00:02

rallikas kirjutas:Akutrelli akudes on sees täpselt samad purgid mis tavalistel 1/10 elektrika "stick" akudel, lihtsalt plastikkesta sees on rohkem purke.
Keskmise klemmi all on mingi andur- arvatavasti temperatuuri!? Seda on vaja ainult originaal laadijaga laadimisel.
seoase selle akutrelli aku purkidega,kakkusin ühe hetkel enamvähem töötava aku laiali,et teada saada mis sees siis on.seest leidsin 8akupurki,st igaüks 1,2V.tegin ka mõned pildid(viimased 3):
http://fotoalbum.ee/photos/hirm/sets/64 ... e=lastpage
projekt käsil

Kasutaja avatar
eerikkarts
Postitusi: 1005
Liitunud: 24.01.2006 21:59

Postitus Postitas eerikkarts » 31.12.2008 00:03

Pealegi läppari akud pole arvestatud suurt voolu välja andma maks 5kordset voolu oma mahtuvusest ehk 5C
Akudrellidel ikka reeglina 2 otsa kui tegu NiCd akudega kui tegu LiXX akuga siis klemme kindlasti rohkem!
See liht labane balanseerimine ehk laetakse igat purki eraldi, sama põhimõte mis iga LiPo'ga

Kasutaja avatar
lauri
pistik.com
Postitusi: 2612
Liitunud: 10.04.2006 20:40
Kontakt:

Postitus Postitas lauri » 31.12.2008 02:39

Olgu öeldud veel ka seda, et paljud akud on "targad" ehk neil on elektroonika küljes. Minu läpaka akul näiteks ledidega pinge näitaja ka küljes ja puha. Ehk siis arvesta sellega, et need kontaktid ei pruugi otse akuelementide külge minna, vaid vahel võib ka "must kast" olla, mille kohta info puudub. Küll aga võid läpaka aku lahti lammutada, elemendid ükshaaval või pakina käsile võtta ja siis neist asja saada. Mõni kannatab ka suuremaid voole, mõni mitte. Mõni on LiIon, mõni LiPo, mõni hoopis miskit muud või neljandat.

Sama kehtib ka igasugu digifotokate, käsitööriistade jms akude kohta.

Peamine, et silmi keemiat täis ei laseks või majapidamist põlema ei paneks.

Kas su läpaka aku tühjeneb ka siis, kui ta on arvuti küljest eraldatud? LiXXXX akude isetühjenemine peaks üpris olematu olema. Pigem on asi selles, et arvuti tarbib suuremat või väiksemat voolu, kui ta "välja lülitatud" on. Rääkimata StandBy või Hibernate olekutest. Igatahes minu 5-6 aastat tagasi ostetud HP suutis juba aku mahtuvust mAh mõõta ja omas ka aku mahtuvuse kalibreerimise võimalust. Soovitaks kõigepealt selles suunas piiluda.

Windowsiga läpaka kasutajatele tore lisaproge on - www.pbus-167.com
Lauri Laidna - http://www.pistik.com" onclick="window.open(this.href);return false;
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]

tuhkur
Postitusi: 135
Liitunud: 29.05.2008 22:47
Asukoht: Haapsalu

Postitus Postitas tuhkur » 26.09.2009 21:41

küsiks nüüd ,et millise programmiga vms auto akut laadida oleks mõistlik?
[size=75] Gaui EP550 // T-rex 450SE //Honey bee king II//Lama V4
CH 77/63 [/size]

Kasutaja avatar
Loom
Postitusi: 100
Liitunud: 13.12.2008 13:14
Asukoht: Tallinn - Nõmme

Postitus Postitas Loom » 07.10.2009 16:15

Küsimus:

Õnnetu juhuse tõttu said akude laadimise käigus pluss ja miinus kokku, nii
et juhe kärssas ja oli kole hais. Lisaks oli aku väga kuum.
Märkasin piisut liiga hilja.
Kas see tähendab üldiselt aku jaoks piinarikast surma?
Kas sellist akut on turvaline laadida
või on võimalus, et see plahvatab näiteks?
Savage X 4,6

Kasutaja avatar
lauri
pistik.com
Postitusi: 2612
Liitunud: 10.04.2006 20:40
Kontakt:

Postitus Postitas lauri » 07.10.2009 19:12

Taaskord tuleb öelda, et ära jumalaeest maini, mis akust sa räägid :? NiCd, NiMH, LiPo, LiIon, LiFeP4O, Pb ...

Aga üldine soovitus - pane laadija akut tühjaks laadima ning siis väikese vooluga täis laadima. Nagu ikka, ei tohi akut laadimise ajaks järelvalveta jätta. Nii näed ära, palju sisse mahub. Mis hetkel aku pinge on?
Lauri Laidna - http://www.pistik.com" onclick="window.open(this.href);return false;
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]

Raunocce
Postitusi: 54
Liitunud: 14.04.2009 07:49
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Raunocce » 07.10.2009 21:27

Panin oma starterboxile sellise aku sisse:
http://www.dataprojekt.ee/product/4047/?cid=879
Millise vooluga oleks mõistlik 7AH geelakut laadida?

2.4A ajas aja igatahes keema...

Kasutaja avatar
lauri
pistik.com
Postitusi: 2612
Liitunud: 10.04.2006 20:40
Kontakt:

Postitus Postitas lauri » 07.10.2009 22:03

1/10 mahtuvusest on kindel ja turvaline. Ehk siis üle 700mA ei tasu laadida. Kuigi ma olen taolisi ka suuremate vooludega laadinud ilma probleemideta.
Lauri Laidna - http://www.pistik.com" onclick="window.open(this.href);return false;
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]

Vasta