Graupner Ultramat 12

Siin kategoorias leiad erinevaid lihtsamaid ja keerulisemaid nippe ja artikleid kuidas oma mudelit paremaks putitada.
Vasta
Kasutaja avatar
kpihus
Postitusi: 1396
Liitunud: 04.04.2006 09:34
Kontakt:

Graupner Ultramat 12

Postitus Postitas kpihus » 17.10.2008 15:52

Hakkasin eile oma hjuper sjuper Ultramat 12'ga AA akusid laadima, kokku 12 tükki jadamisi, mis peaks olema laadija poolt täiesti toetatud hulk. Aga imestama pani mind see, et kuidas see võimalik on. 12 purki annavad nominaal pingeks kokku 14,4 volti, laadimisel kasutatakse veel pisut suuremat pinget. Samas aga minuandmetel sellel laadijal kordistit sees ei ole. Kas ma eksin selles suhtes ? Sisend pinge on 12,XX volti.

Ja veel, kuidas oleks mõistlik laadida süütuid AA akusid ? suurt voolu nad ei kannata oma takistuse tõttu, suure vooluga (1C vms) lähevad kuumaks ja see toob kaasa pöördumatuid kahjustusi, samas pisikese vooluga ei lae 3 tunniga täis, mis on sellel laadijal NiXX akude laadimise ajalimiit. Milline oleks optimaalne vool, millega süütuid AA akusid laadida ?
[url=http://www.geopeitus.ee/?p=200][img]http://www.geopeitus.ee/ug/gpnupp.gif[/img][/url]

ollo
Postitusi: 1613
Liitunud: 27.07.2005 14:47
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas ollo » 17.10.2008 15:59

Nu kui see laadija tõepoolest sellises konfis laadima on nõus, siis tal on pingekordisti sees, muud võimalust ei ole paraku ohmu seaduse põhjal olemas. Teine variant on muidugi, et ohmu seadus ei kehti, aga ma pakun tõenäolisemaks siiski esimest.

Mis laadimisvoolu puutub, siis mina olen laadinud 1C'ga. Lähevad küll soojaks, aga mingeid eluliselt olulisi kahjustusi ei ole täheldanud. Eelmised 1700 mAh sanyod kestsid puldis aastaid, praegused 2700mAh LRP akud on ka vähemalt selle hooaja algusest, kui mitte eelmise, kes seda enam mäletab. Igatahes on neid laetud korduvalt.

Edit: seda tahtsin ka öelda, et liiga väikse vooluga laadides läheb laadijal delta-peaki äratundmine keerulisemaks ja sellest tuleb ülelaadimise oht. Vähemalt mul on nii juhtunud, et väiksema vooluga laadides on akud lõpuks hoopis soojemad, kui 1C puhul.

Kasutaja avatar
lauri
pistik.com
Postitusi: 2612
Liitunud: 10.04.2006 20:40
Kontakt:

Postitus Postitas lauri » 17.10.2008 16:16

Olen 1C-ga juba aastaid ja aastaid AA-akusid laadinud, viimasel ajal peamiselt Intellecti AA-sid, ühesõnaga erinevaid. Probleeme pole.

1C pole mingi suur vool aku jaoks. Alla 0.5C küll ei laeks, sest siis tuleb juba ollo märgitud probleem, et laadija ei pruugi deltaV-d ära tunda. Ultramat 12-l vist juba sai seda deltaV väärtust ka muuta?!

Uue aku puhul olen esimestel laadimistel akut jälginud, õigemini selle temperatuuri (minu laadijal fäntsi-temp-sonsorit kahjuks pole, võiks olla). Kui enamvähem vooluga akut laed, siis on aku täis enamvähem sellel hetkel, kui tema temperatuur on kuskil 45-50 kraadi. Nii näed ära, kas määratud deltaV on õige. Kui aku nii soojaks ei lähe, siis tegelikult täiesti täis teda ei laadinudki. Kui aku läheb kuumemaks, siis laed teda üle ja võiks deltaV väärtust vähendada.

Ja loomulikult on sellel laadijal "pingekordisti" ehk switching regulator ehk "impulss pingeregulaator" vms.
Lauri Laidna - http://www.pistik.com" onclick="window.open(this.href);return false;
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]

Kasutaja avatar
kpihus
Postitusi: 1396
Liitunud: 04.04.2006 09:34
Kontakt:

Postitus Postitas kpihus » 18.10.2008 20:14

aga kui nüüd on vaja neid 12 akut 6+6 konfis paralleelselt laadida, kusjuures kasutatakse neid erlaid, 6 yheks otstarbeks ja 6 teiseks. Mida halba akudega selliselt juhtub ?
[url=http://www.geopeitus.ee/?p=200][img]http://www.geopeitus.ee/ug/gpnupp.gif[/img][/url]

Kasutaja avatar
lauri
pistik.com
Postitusi: 2612
Liitunud: 10.04.2006 20:40
Kontakt:

Postitus Postitas lauri » 18.10.2008 20:34

Fakt: NiMH / NiCd akusid EI laeta ega tarbita reeglina paralleelis!

Isiklik teooria: Tõenäoliselt on asi selles, et NiMH/NiCd akud oma keemialt ei ole võrdse pingega. Teada ju on, et on olemas nö HighVoltage elemente jne. Üks aku on 100% laetud ning 1.3V pingega, teine aku on 100% latud ja 1.36V pingega. Ühendad need paralleeli ning nende pingete ühtlustumisel tekib suur vool! LiPo puhul aga käib laadimine CC/CV rezhiimis ehk lõpus konstantse pingega. Aku on täis ja tema pinge on 4.2V. Kokkuühendmisel pole probleeme, akud on sama pingega.

Võibolla minu tõestus pole täiesti õige, kuid aku keemiast tulenevatel põhjustel ÄRA ühenda NiMH/NiCd akusid paralleeli...
Lauri Laidna - http://www.pistik.com" onclick="window.open(this.href);return false;
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]

Kasutaja avatar
kpihus
Postitusi: 1396
Liitunud: 04.04.2006 09:34
Kontakt:

Postitus Postitas kpihus » 18.10.2008 20:52

lauri kirjutas:Fakt: NiMH / NiCd akusid EI laeta ega tarbita reeglina paralleelis!

<...>

Võibolla minu tõestus pole täiesti õige, kuid aku keemiast tulenevatel põhjustel ÄRA ühenda NiMH/NiCd akusid paralleeli...
kasutamiseks ei olegi vaja, laadimiseks oleks tarvis paralleeli panna, mudu läheb süsteem liiga keeruliseks, või peab neid eraldi laadima, algul yhed, siis teised. Kasutamiseks on naad erlaid, 6 purki mootoritele ja teised 6 loogikale.

EDIT: Veidi ajugümnastikat:
http://mb2.live.hot.ee/rps/D/868197.jpg?t=3

kuidas olemasolevate vahenditega uhendada laadimis ots laadima kahte patareid järjest ? Parallelselt on lihtne, laadimise pluss läheb lüliti klemmidele 1 ja 4, patareide miinused lähevad kokku ja laadimise miinusesse. Mõlema järjestiku laadimist aga ei suuda välja mõelda.
[url=http://www.geopeitus.ee/?p=200][img]http://www.geopeitus.ee/ug/gpnupp.gif[/img][/url]

ollo
Postitusi: 1613
Liitunud: 27.07.2005 14:47
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas ollo » 18.10.2008 22:11

Kui kasutatakse eraldi, siis ka laetakse eraldi, loo lõpp. Paralleelis laadida ei ole hea mõte. Järjestikku laadida võib ainult aeglase laadimisega (alla 1/10 C), see ei tohiks kahjustada purke ka ülelaadimise korral.

Kasutaja avatar
kpihus
Postitusi: 1396
Liitunud: 04.04.2006 09:34
Kontakt:

Postitus Postitas kpihus » 18.10.2008 22:14

ollo kirjutas:Kui kasutatakse eraldi, siis ka laetakse eraldi, loo lõpp. Paralleelis laadida ei ole hea mõte. Järjestikku laadida võib ainult aeglase laadimisega (alla 1/10 C), see ei tohiks kahjustada purke ka ülelaadimise korral.
järjestiku laadimisest ma enivei ei pääse, 12 puri ühekaupa laadida võtab liiga kaua aega, samas 0,1C'ga laadimine jällegi ei toimi, tänu 3 tunni piirangule. äärmisel juhul või küll 6 ja 6 eraldi laadida, see on ehk kõigist kehvadest lahendustest kõige parem.
[url=http://www.geopeitus.ee/?p=200][img]http://www.geopeitus.ee/ug/gpnupp.gif[/img][/url]

ollo
Postitusi: 1613
Liitunud: 27.07.2005 14:47
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas ollo » 19.10.2008 07:57

Ma eraldi laadimise all seda mõtlesingi, et 6+6. Kord saja aasta jooksul oleks muidugi hea ka päris ühekaupa laadida või tühjendada, aga iga kord ei ole seda vaja teha.

Kasutaja avatar
kpihus
Postitusi: 1396
Liitunud: 04.04.2006 09:34
Kontakt:

Postitus Postitas kpihus » 20.10.2008 08:49

nõndaks, yritasin neid süütuid akupurke järjestiku laadida, ei tulnud midagi välja, yle 0,5Ah sinna sisse ei mahtunud, siis võtsin ette la laadisin kõik ühekaupa ära, ning selgus, et üks purk on kutu.
Siit moraal, süütud akud alati enne ühekaupa üle laadida :)
[url=http://www.geopeitus.ee/?p=200][img]http://www.geopeitus.ee/ug/gpnupp.gif[/img][/url]

Kasutaja avatar
tomkar
hpi.ee
Postitusi: 2917
Liitunud: 10.06.2005 12:51
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas tomkar » 21.10.2008 08:44

Laadimise voolust (AA-de puhul):
Mina ei soovitaks 1C'ga neid laadida. Olen kahest aku konteinerist "lahti" saanud - üles sulanud. Seda isegi siis kui akud on puldist väljas koos konteineriga. Samuti oli minu mäletamist mööda LRP'i 2700 akudes peal kirjas palu "fast charge" on.
Mitu C'd võib aku laadimise vool olla sõltub minu füüsikaliste arusaamade järgi aku sisetakistusest (vool X takistus = võimsus_aku_soojendamiseks). Sisetakistus sõltub loomulikult keemiast aga ka oluliselt aku pikkusest ja ristlõikest (põhjusmõtteliselt peaks sama valem mis takistite arvutamisel - > pikkus suurendab ja ristlõike suurus vähendam sisetakistust).
AA akud on aga oluliselt pikemad oma ristlõike suhtes kui sub-c elemendid. Sellest lähtuvalt ma ka ei kipuks nende puhul sama C väärtusega neile lähenema.
Minu arvamus asjast.
ps. tai pohh kui keegi mu puldi akusi 2,7A laadima kipub! (mõlema sulatamise autoriks pole ma ise olnud). 1,5A on tavaliselt minu valik olnud. Kuna puldi akud kestavad kaua siis pole neid tarvis võistluspäeval laadida ning järelikult on aega.
HPI, HotBodies, EDIT, LRP, 456MB

Kasutaja avatar
lauri
pistik.com
Postitusi: 2612
Liitunud: 10.04.2006 20:40
Kontakt:

Postitus Postitas lauri » 21.10.2008 08:55

tomkar kirjutas:Mina ei soovitaks 1C'ga neid laadida. Olen kahest aku konteinerist "lahti" saanud - üles sulanud.
Sellel pole ju mingit pistmist AKUDE laadimisega. Loomulikult ei kesta AA-akude "box" 2-3A voolu. Minumeelest ei tohiks sellist konteinerit sisuliselt ühelgi juhul kasutada. 8xAA aku puhul on nende vahel ÜHEKSA kehva kontakti - mingi kahtlane vedru surumas vastu akut kaheldava tugevusega... Miks peaks keegi tahtma sellist ebatöökindlat lahendust vabatahtlikult kasutada? Konteiner sulab üles, sest kontaktide takistus tekitab kuumust.

Saatja manualis on tihtipeale kirjas ka maksimaalne vool, mida saatja laadimispesa+juhtmed+kaitse kannatab - näiteks 1.5A. Jällegi pole see otseselt seotud AKUDE laadimise vooluga.
Lauri Laidna - http://www.pistik.com" onclick="window.open(this.href);return false;
[ Xray XB808 2011 + RB Engine | Xray XB808 Electric | Schumacher Mi4LP | VirtualRC ]

Kasutaja avatar
kpihus
Postitusi: 1396
Liitunud: 04.04.2006 09:34
Kontakt:

Postitus Postitas kpihus » 21.10.2008 09:07

laadisin neid oma GP2700 akusid ühe kaupa ja proovisin nii 1,5 kui ka 2,6 ampriga, mõlemal juhul läksid liiga kuumaks. Üldiselt ei soovita GP akusid. 12'st akust üks oli täitsa tuksiks (500mAh max) ja paar tükki olid kuskil 2000 mAh juures juba 60 kraadi peal.
[url=http://www.geopeitus.ee/?p=200][img]http://www.geopeitus.ee/ug/gpnupp.gif[/img][/url]

Kasutaja avatar
tomkar
hpi.ee
Postitusi: 2917
Liitunud: 10.06.2005 12:51
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas tomkar » 21.10.2008 09:19

lauri kirjutas:
tomkar kirjutas:Jällegi pole see otseselt seotud AKUDE laadimise vooluga.
hmm, samas ma usun, et aku enda peal selle plastik ümbrise sulamine on üsnagi akuga seotud. Nii juhtus viimasel korral... Akud ISE olid nii kuumad, et ei kannatanud käes hoida - vägagi akudega seotud. Laadimise vool 2,5A põhjustajaks.
Ma ei keela, kasutage - mina ei kasuta.
HPI, HotBodies, EDIT, LRP, 456MB

ollo
Postitusi: 1613
Liitunud: 27.07.2005 14:47
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas ollo » 21.10.2008 09:22

lauri kirjutas:Sellel pole ju mingit pistmist AKUDE laadimisega. Loomulikult ei kesta AA-akude "box" 2-3A voolu. Minumeelest ei tohiks sellist konteinerit sisuliselt ühelgi juhul kasutada. 8xAA aku puhul on nende vahel ÜHEKSA kehva kontakti - mingi kahtlane vedru surumas vastu akut kaheldava tugevusega...
Kaheldava väärtusega kontakte on 8XAA akutray puhul mitte üheksa, vaid KUUSTEIST. Sellele vaatamata on tegemist enamvähem töötava lahendusega, mina olen aastaid saatjas eraldi purke ja trayd kasutanud (laiskus) ja sellessamas trays neid ka laadinud. Enamasti küll mitte üle 2A vooluga. Eks ta aegajalt deformeerub nats, aga päris üles pole veel ükski sulanud :D

Kasutaja avatar
Märten
Postitusi: 324
Liitunud: 11.09.2005 12:49

Postitus Postitas Märten » 21.10.2008 10:06

kpihus kirjutas:Üldiselt ei soovita GP akusid. 12'st akust üks oli täitsa tuksiks (500mAh max) ja paar tükki olid kuskil 2000 mAh juures juba 60 kraadi peal.
Väga kummaline, minu kogemus AAAdega on GP puhul täpselt vastupidine. GP AAAd on ainukesed mis pikaajalist peksu kannatavad(u 3a laadimine(jahutatud), kuni 5 tsüklit päevas vahpeal tühjalt seismajäämine jne) Eriti asjalikud on uuemad valge ümbrisega varjandid. Samas kui rääkida sisetakistuse poole pealt siis on need keskpärased. Selles vallas on kõige tegijamad Intellect, Orion ja Vapex.
Märten
Hobimaailm

Vasta