LIPO akude kasutusjuhend DO`s and DONT`s

Postita siia juhul kui ei leidnud muud sobivat kohta kuhu postitada.
Vasta
Kasutaja avatar
Vana Kala
Postitusi: 259
Liitunud: 08.04.2008 13:36
Asukoht: Tallinn

LIPO akude kasutusjuhend DO`s and DONT`s

Postitus Postitas Vana Kala » 23.02.2016 15:02

Lugesin kasutaja eikeikeik postitatud juhendit lipo`de kohta:
https://docs.google.com/document/d/1Bxj ... vWRJJQ/pub

Raja äärest ja mujalt on kõrvu jäänud ka teistsuguseid (sellega vastuolulisi) soovitusi.
Kuidas siis on "õige" teha, et aku kestaks võimalikult kaua ja annaks korraliku ettenähtud matsu välja ka?

1. Laadimisvool

- selle juhendi ja ka tootjate juhendi järgi 1C - ehk 5000mAh aku max. laadimisvool 5A.
- mujal näinud ja kuulnud laadimisvooludest 10-30A akude puhul mis on 5000-7500mAh.
- Kas see mitu korda suuremate ampritega laadimine annab lisaks lühemale laadimisajale ka midagi muud? Kas sellega teadlikult tapetakse aku rutem ära, kuid muud positiivsed omadused kaaluvad selle lisakulu (tihedam akude ostmine) võistlejale üles?


2. Cut-Off Voltage

- Seni arvasin, et cut-off voltage ongi selleks, et sinnamaani rahulikult kella vaatamata kihutada. Kas tegelikult kõik jälgivad teadlikult, et alla 30% akut ei sõida (kellaga, pinget mõõtes vm.) ?

3. Hoiustamine

Kui kaua võib akut seismas hoida:
- kui on storage pingega laetud?
- kui on tühjaks kihutatud (nt. cut-off 3,2-3,4v peal)?

Tänud ette, kes kogemusi ja nõu jagavad.
HPI Savage w LRP.28
Hobao Hyper 8,5 Pro .30 Sirio Over-Powered-Edition
LRP S10 Blast2 TC

Pühapäevasõitja

Kasutaja avatar
RandoM
Postitusi: 4203
Liitunud: 23.08.2005 21:47
Kontakt:

Re: LIPO akude kasutusjuhend DO`s and DONT`s

Postitus Postitas RandoM » 23.02.2016 20:35

Ma ei tea kuivõrd see peaks "Do"'s alla just minema ja kuiväga ma kipuks ütlema "tee just nii" aga minu kogemus on senini järgmine:

1. Harrastusvõistlejale (nagu mina) mitte mingit vahet kuidas akut hoiustada, ta sureb siis kui ta surra tahab. Punkt.
2. Odav aku sureb reeglina varem kui kallis. Ja sul pole sinna mitta kui midagi teha.
3. Ainus mis üldse kuidagigi oluline tundub, on see, et hästi kestavad akud mida sa kasutad, kas korra kuus või korra nädalas või iga päev. Aga kasutad.
4. Laadimisvool ei ole minu kogemuste põhjal aku eluiga mitte kuidagi mõjutanud, samas ei ole mul ka palju akusid/laadijaid millega olen üle 2C saanud minna.

Aga on üks väga oluline asi mis eluiga mõjutab. Balanseerimine. Seda ei pea ilmtingimata tegema iga kord, aga vähemalt 10 laadimise tagant peaks akut kindlasti balanseerima. Ja mida vanem aku on tõenäolsielt seda tihemini. Kui sul on balanser olemas siis ma ei näe mitte ühtegi head põhjust miks seda ei peaks igal laadimisel kasutama. Balanseerimine aitab edasi kasutada "veel hingitsevat" akut ning ilma balanseerimata laadimine võib vabalt tappa su tutt-uue high-end aku mõnekümne laadimiskorraga.

Disclaimer, üks asi mis võib oluliselt mõjutada minu kogemust lipo akudega, on see, et ma ei sõida neid pea-aegu mitte kunagi tühjaks, ka mitte cut-off pingeni ning neid kordi kui kasutan üle poole aku mahtuvusest ära on väga-väga vähe.

Suurem laadimisvool annab kõrgema aku sisetemperatuuri, mis annab väiksema sisetakistuse, mis omakorda võimaldab akust rohkem ampreid välja võtta. See vahe on igale edasijõudnule tuntav, ent enamikes klassides ja harrastaja tasemel sõites mõjutab see erinevus sinu lõpptulemust täpselt samapalju kui vihmahoog Lõuna-Aafrika vabariigis.
"Võidusõidu autol käivad võidusõidu tükid"

Balti MV võitja 2007;2009.

saue HOBIzone
droonipood.ee
random videos from random events

Kasutaja avatar
Vana Kala
Postitusi: 259
Liitunud: 08.04.2008 13:36
Asukoht: Tallinn

Re: LIPO akude kasutusjuhend DO`s and DONT`s

Postitus Postitas Vana Kala » 24.02.2016 11:48

Tänud! Natuke asi selgem jälle :)
HPI Savage w LRP.28
Hobao Hyper 8,5 Pro .30 Sirio Over-Powered-Edition
LRP S10 Blast2 TC

Pühapäevasõitja

tikka
Postitusi: 30
Liitunud: 18.06.2014 17:26
Asukoht: Rakvere

Re: LIPO akude kasutusjuhend DO`s and DONT`s

Postitus Postitas tikka » 24.02.2016 13:46

Minu tõekspidamised LiPo kohta. Kasutan HK akusid, seega kallimad võistlusakud käituvad äkki teistmoodi. Samas peaks HK akud olema suurema läbimüügi tõttu värskemad, mitte kaua aega laos seisnud.

1. Laadimisvool

Mõnede LiPo akude peal on küll kirjas, et max laadimisvool 5C vms (tavaliselt muidugi hüüumärgiga), aga ma laen alati 1C vooluga. Oleneb vist laadijast, aga suurema vooluga laadimine ei anna alati erilist ajavõitu. Lõpus hakkab laadija ikkagi voolu ise vähendama, Suurema voolu puhul toimub varem, väiksema voolu puhul hiljem ja lõpp on see, mis võtab suht kaua. Kui balanseerimise puhul läheb pingete erinevus üle mingi teatud väärtuse tõmbab laadija ka voolu korraks vähemaks ja pakun, et see on sagedasem suurema vooluga laadimisel. Balanseerimist kasutan eranditeta iga kord.

2. Cut-Off Voltage

Regu cut-off on minu jaoks viimane piir, aga mitte normaalne. Üldjuhul üritan nii teha, et vähemalt 20% jääks akusse, aga tavaliselt jääb rohkem. Enne kasutasin taimerit, aga korralik akuvaht aitab palju paremini akut kasutada ehk siis annab turvaliselt rohkem lennutamise/sõitmise aega (mille muu pärast ma platsile või rajale lähen). Korraliku akuvahi all pean midagi järgmist silmas:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... S_8S_.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... S_8S_.html

Nendel saab alarmi pinge väärtust suurtes piirides muuta. Aku jaoks suurel koormusel kasutan väiksemat alarmi väärtust, väikesel koormusel suuremat väärtust. 3,3-3,4V on minu jaoks cut-offi jaoks üldjuhul liiga väike.

3. Hoiustamine

Storage pingega akusid hoian puutumata kasvõi aastaid (reaalselt kõige rohkem mõned kuud), aga vahepeal kontrollin, et pinge elemendi kohta liiga alla ei langeks. Tühjaks kihutatud/täis laetud akut üle kolme päeva ei hoia. Kui nädalavahetus on nelja päeva pärast, laen ikkagi akud säilitamise pingeni (jah isegi siis kui on kaheksa akut täis laetud :) ). Kiireks säilitamise pingeni tühjaks laadimiseks on mul jämedast nikroomtraadist koormus (ca 1Ω), ülal mainitud akuvaht (elemendi pinge) ja vattmeeter (näitab kasutatud mAh). See suurendab küll tsüklite arvu, aga pole minu kasutussageduse puhul kunagi limiteerivaks saanud.

Siin veel üks link:
http://www.rchelicopterfun.com/rc-lipo-batteries.html
LRP S10 Blast BX 2 Brushless
HB Cyclone
Axial SCX-10 Jeep Wrangler G6 kit ehitus trail crawl ja formula offroadi jaoks

Jörg777
Postitusi: 325
Liitunud: 04.08.2008 12:54
Asukoht: Mudelihall
Kontakt:

Re: LIPO akude kasutusjuhend DO`s and DONT`s

Postitus Postitas Jörg777 » 25.02.2016 20:33

Natukene karmima kasutamise puhul silma jäänud asjad:

1. Laadimisvool

Mina laen alati kõiki akusid (nii pannikate ühepurgiseid kuid ka kahepurgiseid) üle 1C (tavaliselt 2C'ga). Miks? - Akudel on rohkem jõudu ja punch ei kao sõidu jooksul ära. Samuti on kogemus näidanud, et 1C'ga laadides lähevad akud elu jooksul järjest pehmemaks, suurema voolutugevusega aga mitte. Kui sureb, siis järsult. Eluiga - ei vähene oluliselt, aga akud on lõpuni välja väga head.

2. Cut-off

Modified 1:12 Pancari klassis on sõidud 8 minutit ja selle lõpuks on akud täiesti nullis, sõidetakse ilma cut-offita. Kvaliteetsetele 1s akudele see väga liiga ei tee, aga ega see midagi paremaks ka kindlasti ei tee. 2s akude cut-offi sõitmine ei tee akudele midagi hullu. Nagu ühepurgistega, nullilähedale sõitmine head ei tee, aga midagi hullu sellest ei juhtu.

3. Hoiustamine

Liposid ei tohi tühjana seisma jätta! See on akudele arvatavasti kõige hullem. Täislaetud akude hoiustamine ei ole ka just performance'i kadumise tõttu hea mõte. Kõige parem on hoida umbes storage pingel, natuke alla selle.

Jörg
Jörg Miikael Tiit - 4x EFRA European Champion

SWorkz Motorsports
Nosram Electronics
Mudelihall
Savöx Servos
T-Pro Tires
RJX Hobby
Awesomatix
Insane Racing
mcd.ee
ToniSport
Boca Bearings
HobbyFactory
Võrguvara

Kasutaja avatar
Vana Kala
Postitusi: 259
Liitunud: 08.04.2008 13:36
Asukoht: Tallinn

Re: LIPO akude kasutusjuhend DO`s and DONT`s

Postitus Postitas Vana Kala » 27.02.2016 10:02

Tänud nõuannete eest!
Ühesõnaga on mida jälgida, eriti kui ebaregulaarselt sõitmas käia ja akud vahepeal niisama seisavad.
HPI Savage w LRP.28
Hobao Hyper 8,5 Pro .30 Sirio Over-Powered-Edition
LRP S10 Blast2 TC

Pühapäevasõitja

Vasta