Outrunner mootorid

Postita siia juhul kui ei leidnud muud sobivat kohta kuhu postitada.
Vasta
Maits82
Postitusi: 10
Liitunud: 14.02.2017 10:37

Outrunner mootorid

Postitus Postitas Maits82 » 17.06.2017 20:32

Mind huvitab, kas sellised mootoreid on saadaval ka kuskil 14S-20S akude jaoks? Ja kuidas tõlgendada mootori võimsus 6000kv vattideks? https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aer ... motor.html

srx
Postitusi: 87
Liitunud: 23.12.2015 14:43

Re: Outrunner mootorid

Postitus Postitas srx » 18.06.2017 08:49

"kv" ei ole võimsus ja vattideks teisendada ei saa.
6000kv tähendab, et mootor teeb 6000 pööret minutis, kui talle peale anda 1V.
Konkreetse lingitud mootori kv on 260 ja selle mootori maksimum on 10S (10x3.7v), mis tähendab 37x260kv = 9620rpm 10S akuga. Just laetud täis akuga ligi 11k.

HobbyKingi avalehel on mootori otsija. Seal saad määrata pinget.
14S mootoreid on seal olemas ka, näiteks see:
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-rot ... motor.html
Rohkem kui 14S sealt hetkel ei leia, mujal võib olla.

Sa ikka tead, et sul on selle jaoks vaja ka vastav ESC, mis seda pinget ja ampreid toetab?
Need mootorid (harjavabad - brushless) ei ole alalisvoolumootorid, kuhu ühendad lihtsalt aku külge ja töötab. Need on kolme faasilised vahelduvoolu mootorid.
Harjadega (brushed) mootorid on alalisvoolu mootorid ja võid teoorias on/off lülitiga aku sappa ühendada.

Maits82
Postitusi: 10
Liitunud: 14.02.2017 10:37

Re: Outrunner mootorid

Postitus Postitas Maits82 » 18.06.2017 20:51

Tean jah, et need on 3f mootorid. Tegelen viiendat aastat elektriratta ehitamisega ja siiani kokku puutunud vaid rummu otseveo mootoriga. Nüüd pakuvad huvi need mootorid oma väikese mõõtmete tõttu.

Maits82
Postitusi: 10
Liitunud: 14.02.2017 10:37

Re: Outrunner mootorid

Postitus Postitas Maits82 » 30.06.2017 20:05

Kuidas need mootorid ilmastikule vastu seisavad? Mudeliga saad muidugi ilma valida, aga kavatsen seda mootorit kasutada kõikides oludes(vihmasel ilmal, talvel lumega). Lisaks huvitab, kas keegi on proovinud neid mootoreid üle koormata? Mis juhtub, kui lubatud 4-6S asemel kasutada 7S akut? Dc mootoritega seda probleemi pole. Panin tavalise 12V akutrelli mootorile 42V ja ei juhtunud midagi.

srx
Postitusi: 87
Liitunud: 23.12.2015 14:43

Re: Outrunner mootorid

Postitus Postitas srx » 08.07.2017 12:47

Puhast vett ei karda ükski mootor.
Probleemiks on must vesi ja soolane vesi.
Kui mootor on üleni vees, siis vast pole must vesi ka väga hull, sest pidevalt liikuv vesi liigutab ka mustuse ära. Peale pritsiv vesi ilmselt on halvem, sest vesi ise valgub ära aga mustus jääb maha.
Soolane vesi hakkab korrodeerima kõike.

Nii mustus kui sool mõjuvad halvasti ka laagritele.

Youtubest võid otsida "SV Seeker". See on üks laevaehituse projekt, mille üks alamprojekt on allveesond, mille opereerimiseks kasutatakse outrunner mootoreid, mis on otse merevees.
Sealt leiab mootorite/propellerite testimise videod/andmed ja hiljem ka tegevused, millega mootorid mereveele kindlamaks tehti. See sisaldas mähiste katmist mingi asjaga (äkki oli mingi epoksiid?) ja laagrite vahetamine iseõlituvate proks pukside vastu.

Inrunner mootorid on selles mõttes paremad. Sinna ei saa pritsiv vesi eriti sisse. Kuigi laagritele võib ikka mõnevõra paha teha, eriti esimesele laagrile, mis on rohkem avatud välisteguritele.
Outrunneritel on tihti palju avasid, kust kogu sodi saab mootori sisemusse.

Ka igasuguse prahi ja tolmu eest võiks outrunnerit kaitsta, sest õiget mõõtu väike kivike võib seal sees parajalt palju pahandust tekitada.

Lisaks tuleb arvestada asjaoluga, et outrunnerid on mõeldud eelkõige ikkagi lennumasinatele. Propeller tekitab päris korraliku õhuliikumise mootori ümber, mis seda ka jahutab. Kui seda õhuliikumist ei ole, siis kohe kindlasti mitte ei tasuks mõelda ülekoormamise peale. Pigem võiks mõelda alakoormamise peale.

Mis puudutab kõrgemat pinget, siis see taandub suures osas füüsikale.
Soojaeraldus sõltub mähise ristlõike pindalast (takistus), pingest ja voolutugevusest.
Tõstes pinget, on vaja vähem ampreid sama võimsuse jaoks. See omakorda vähendab ka takistusest tulenevat soojaeraldust. Teoorias võiks kõrgema pingega saavutada sama võimsuse väiksema soojaeraldusega. Kui sul on 1kw mootor, siis 4S aku pealt oleks vaja umbes 68A voolu, 14S aku pealt aga ainult 19-20A.
Kui võtta soojaeralduse valem, voolutugevuse ruut korda takistus, siis saame:
Eeldame, et takistus on 1 oom (tegelikkuses on midagi muud, takistus on oluliselt alla 1oomi), aga illustreerimiseks sobib hästi.
4S aku puhul: 68*68 * 1 = 4.6kw
14S aku puhul: 19*19 * 1 = 361w
Nagu näha, siis tõstes pinget, langeb soojaeraldus väga oluliselt (kuna on seotud voolutugevuse ruuduga). Selleks on meil ka kõrgepinge elektriliinid, et kõrge pingega on kaod lihtsalt liini soojendamisele väga oluliselt väiksemad ja teises otsas ei ole pinge kadu väga suur.
Kui amprid on kontrolli all, siis kõrgema pingega saavutab oluliselt parema efektiivsuse.
See on ainult 100% teooria.

Praktikas ei õnnestu voolutugevuse kontroll ega piiramine ilma mingeid erilahendusi kasutamata. Ning praktikas lähevad teatud hetkedel amprid ikka kõrgele (näiteks mootorit käivitades). Kõrgema pingega tahavad amprid minna isegi veel kõrgemale (I=U/R ja R ei muutu). See omakorda tekitab oluliselt suurema soojaeralduse võimaluse, mis tekitab ohu, et mähise isolatsioon hakkab sulama. See kõrgem vool ei püsi ilmselt kaua aga piisabki vaid korraks suure võimsuse läbi laskmisest, et tõmbaks mähise tuliseks ja siis on juba kahju tehtud.
Kui õnnestub kõiki parameetreid kontrollida ja piirata voolutugevust, siis ei tohiks juhtuda midagi, kui lasta mootorist läbi (oluliselt) suurem pinge. Kui aga voolutugevust piirata pole võimalik, siis ma seda teha ei soovitaks.

Eraldi juhtum on lihtsalt laua peal mootori käivitamine kõrge pingega. Siis pole koormust taga ja selle tõttu ei lähe ka amprid kõrgele. Kõik muutub, kui mootor panna süsteemi, kus on taga oluline koormus. Sellisel juhul on mootori eluiga (väga) lühike.

Kui ma nüüd mõne olulise faktiga eksisin, siis palun parandage mind.
Aga üldjoontes peaks see jutt paika pidama.

Kasutaja avatar
OnuEnn
Postitusi: 269
Liitunud: 14.09.2012 09:10
Asukoht: Rakvere
Been thanked: 3 korda

Re: Outrunner mootorid

Postitus Postitas OnuEnn » 11.07.2017 08:43

See eelnev jutt on siis lühidalt:
Kõik see suits, mis tehases elektroonikasse sisse pandi, tuleb välja...
Ja elektroonikal on paha omadus, ilma selle suitsuta ei tööta.
... tuba on suitsu täis ja elektroonika vaikib jonnakalt ;)

srx
Postitusi: 87
Liitunud: 23.12.2015 14:43

Re: Outrunner mootorid

Postitus Postitas srx » 11.07.2017 09:23

Umbes nii jah :)
Üldiselt on mõistlik kinni pidada tootja antud piiridest ja kasutada asju sihtostarbeliselt. Siis on oht sinise suitsu nägemisele minimaalne.

Kui hakkad piire ületama, siis pead teadma mida ja miks teed ning mis on selle tagajärjed. Samuti pead olema valmis maksma kooliraha (=maha põlenud asjade hind).

Maits82
Postitusi: 10
Liitunud: 14.02.2017 10:37

Re: Outrunner mootorid

Postitus Postitas Maits82 » 03.09.2017 20:06

Olen nüüd 7 korda seda üle lugenud ja mõelnud. Linnas liikudes on kiirendamist palju. Seega palju ampreid ja soojust.

Vasta